• Miss Sofie

Dra tillbaka inbjudan eller ignorera?

Hej,

Jag behöver lite opartiskt råd.

Så här är det:
    En av min killes kompisar är bjuden på bröllopet, vi var osäkra på att bjuda honom och tänkte bara bjuda honom på festen men han mer eller mindre bjöd in sig på bröllopet och min kille ogillar bråk och tjafs och denna kille tjafsar rätt ofta med folk.
    Han är väldigt krävande och vill att alla ska älska honom.
    Nåja nu är det så att jag och den här killen har bråkat, rätt rejält. Han missuppfattade lite saker och blev helt jäkla galen, han skrek och svor och var jävligt förbannad.
    Som tur va pratade vi i telefonen och inte face to face, jag blev faktiskt lite rädd och det kändes som om vi hade pratat F2F så hade han försökt klappa till mig, det kändes så iaf.
    Nåja det bråket slutade med att han och hans tjej inte skulle komma till bröllopet. Skönt kände jag, min kille tyckte att det var lite onödigt av mig att bråka med den här killen eftersom ajg vet hur han är, och jag vet, det var dumt av mig, men han pushade mig för långt.

Sen några veckor senare så träffades min kille å den här killen och då frågade han om det fortfarande va ok om dom kom på bröllopet. Min kille sa att det var ok. För han kvittar det och han ville inte bråka eller ställa till en scen och det hade det ju blivit om han hade sagt nej.

Men jag vet inte hur jag känner. Eller ja, jag vill faktiskt inte ha den här killen på mitt bröllop. Man ska ju vara omgiven av sina nära och kära och han är inte en av dom. Jag blir arg bara jag tänker på honom och det känns inte rättvist. Vi har ett rätt litet bröllop och en del av våra kompisar är bara bjudna på festen eftersom vi inte har råd att bjuda alla på middag så det känns inte rättvist att han får vara med på hela bröllopet och våra andra kompisar inte "får" det. Förstår ni vad jag menar?

Så jag vet inte vad jag ska göra. Min kille vill som sagt inte bråka med den här killen men han sa att om jag inte vill ha honom där så får jag säga det till honom. Vad ska jag göra?
    Ska jag säga till dom att dom inte får komma, eller att dom bara får komma på festen eller ska jag låta det vara och bara ignorera honom på bröllopet?

Ah just det, alla våra andra kompisar som kommer på bröllopet hatar denna kille. Det är ingen som gillar honom, som har träffat honom

• Svar på tråden Dra tillbaka inbjudan eller ignorera?
  • Matildes

Men om ni inte gillar honom, och ingen annan gillar honom, varför blev han ens bjuden från första början?

Jag hade nog velat ringa och säga att de inte får komma, men hade nog ändå låtit dom komma och ignorerat dom eller betett mig som om inget hänt. Är det redan tjafs så blir ju inget bättre av att man drar in inbjudan.

• Willowfield

Hej

Vad tråkigt att behöva bry sig om sånt här, inför sitt bröllop.

Lider med dig.

Tycker absolut att du skall säga nej till dem. Varför skulle ni ha med ngn som som inte är en nära vän och som ni inte ens gillar.

Ha med ngn som man vet kommer att skapa problem känns totalt meningslöst. Om jag var du skulle jag helt sonika säga nej till dem. 

Vet att det säkert känns tufft men tror att det i längden kommer att kännas som en lättnad. Samt tycker jag att din blivande borde så bakom dig i detta, man är väl 2 om såna här saker.

Lycka till!

• Hoppe

usch vilken svår sits... men det är ju ändå ER dag och ni ska bjuda de ni verkligen tycker om och som ni vill ska dela denna dag med er.

med tanke på hur han verkar och att ingen av era andra vänner tycker om honom, så låter det som att risken för att det ska bli bråk igen är ganska stor. och det känns ju inte så kul att behöva oroa sig för det på sin stora dag.

med risk för att han blir arg igen och att det påverkar er framtida relation, så tycker jag att du ska säga att du inte vill att de kommer.
    du kan ju säga att du har ert bråk färskt i minnet och att du helt enkelt inte vill behöva tänka på det på din bröllopsdag.

• Kattpoet

Dra tillbaka inbjudan, han är ju endast inbjuden för att inte skapa bråk, inte för att ni gillar honom.

• passionsblomman

Få se nu...

...din blivande man har alltså denna "vän" i sitt liv för att han "inte gillar att tjafsa med folk" och detta är en person som blir så pass aggressiv att du blir rädd för honom.

Den här "vännen" får bete sig så mot dig utan att det efteråt behöver komma någon ordentlig ursäkt eller "kan du snälla förlåta mig mitt erbarmliga uppträdande", han kollar bara av om "det är OK att de kommer", och din man säger ja...

-Din man och den här personen har inte en sund relation med någon som helst jämnvikt. Den byggerpå något helt annat än vänskap och jag tycker det är fegt att inte våga avsluta en sådan energikrävande historia OCH att inte backa upp dig, som faktiskt bara drabbats av den här människan för att han ingår i din mans liv.

Det här är inte alls din sak att ta itu med. Det är din mans.

Tycker jag. 

• Pokaloo

Gör som jag o min kille gjorde..

Utan att skämmas eller dylikt säg rakt ut att när ni två tjafsade o ska senare ha sagt att han inte vill komma så passade ni på att bjuda in några från reservlistan o reserven tackade ja.

Skyller han på att din kille sa ok att dem kunde komma, svara endast med att det är du som planerar o han har inte koll på gästerna o att du nu lägger honom först på reservlistan o han får vänligt vänta tills någon annan tackar nej men ni bjuder aldrig in honom igen.

Är han dessutom hatad av alla så ska inte en sån person få komma. Kommer han ändå så är det bara att slänga ut han. Det är er dag o inte kul o komma ihåg ett bråk på sin bröllopsdag.

Killens kusin är blir stupfull på fester o kör hem med bilen trots att han inte har körkort längre. Sånt vill vi inte i vårt samvete, jag menar vad som helst kan hända, bilolycka eller att han bråkar o förstör vår dag.

• Snövit007

Usch vad jobbigt! Lider med dig.

Er bröllopsdag är er speciella dag, och då tycker inte jag att det är rätt att du skall behöva vara illa till mods för att han är närvarande. Och det kommer du säkert vara om han dyker upp utan att ni rett ut ert bråk i förväg. Jag kan också tycka att han skulle kunna kontakta dig och reda ut situationen innan han går på ditt bröllop. Vem vill bevista ett bröllop för en person man illvrålade på senast man sågs? Men sådant beteende kräver så klart både mognad och civilkurage.

En sak jag undrar över är vad din fästman verkligen tycker om personen i fråga. Att fästmannen inte orkar/känner för/vågar bråka är en sak, att han vill att personen skall komma på ert bröllop eftersom personen betyder mycket för honom är en helt annan.

Om din fästman egentligen inte tycker speciellt mycket om bråkstaken men har bjudit in honom ändå för att han inte vill orsaka bråk så tycker jag att det är fegt beteende från hans sida. Om han har bjudit in personen för att han tycker om honom och verkligen vill ha honom där så är det mer acceptabelt. Men jag tycker ändå att din fästman kan ta större ansvar i situationen. Hans kompis har storgrälat med hans blivande fru och vill nu komma på bröllopet utan att ställa saker och ting till rätta först. Tycker det låter lite svagt att säga att "vill du inte ha dem där får du säga det". Det är hans kompis som dessutom verkar rätt knäpp om man ser till resten av vännernas åsikter.

Alltså:

Om du verkligen inte vill ha bråkstaken där så dra tillbaka inbjudan! Du har all rätt säga nej till hans närvaro efter att ni bråkat på det viset. Och det är absolut ingen ursäkt att säga att "han är sådan". En vuxen person får ta ansvar för sitt beteende. Om ni väljer att dra tillbaka inbjudan skall ni göra det TILLSAMMANS och din fästman skall stötta dig i det och ni skall hålla en ENAD front utåt och säga att på grund av att det har blivit en tråkig situation och vår bröllopsdag är viktig för OSS och skall innehålla glädje så har VI bestämt att det är bäst att "du/bråkstaken" inte närvarar på vårt bröllop. VI träffar gärna dig efter bröllopet och reder ut situationen/bygger på vår relation. Som du kan se är det ett litet bröllop och vi har tvingats välja bort många andra också.

Om du tycker att det kan kännas okej att ha honom där tycker jag att din kille skall kontakta honom och säga att han är välkommen om han reder ut bråket med dig först. Och endast då! Annars är han tyvärr inte välkommen. Oavsett vad bråket består i behöver det redas ut för att inte förpesta er bröllopsdag.

Till din fästman vill jag säga: man skall inte tro att man kan undvika att hamna i konflikter i livet genom att hålla sig undan, vara neutral och undvika att ta ställning.  Även om man inte är en bråkmakare själv så hamnar man förr eller senare i situationer där man tvingas ta ansvar, stå upp för det som är rätt och säga ifrån om någon behandlar en, eller någon närstående, illa. (låter kanske lite hårt men jag blir lite upprörd över att han inte stöttar dig utan lassar över allt ansvar på dig fastän det är hans kompis det handlar om)

Jag tycker också gott att man kan sammanfatta situationen som föregående talare: Dra tillbaka inbjudan, han är endast inbjuden för att inte skapa bråk och inte för att ni gillar honom!

Lycka till!!!

• effy999

Passionsblomman utryckte sig bra tycker jag.

• kikki kikki

Låter nästan som att han finns i erat liv för att ni är rädda för han.

Och tänk om han sen under festen när han druckigt lite ställer till ett jäkla bråk.....?

Om jag var du/ni så skulle jag ringa upp han och tala om för han att dom inte är väkommna till ert bröllop och jag hade förklarat rakt ut varför också.

Han kanske inte vet om att han har en sådan invärkan på folk som gör att dom blir rädda för han.

• Miss Sofie

Tack så mycket för era råd!

Från början så tänkte vi ju bara bjuda dom till festen, men sen så skulle han filma bröllopet och vi tänkte att ja då kan vi väl lika bra bjuda honom på middagen oxå och sen blev det som det blev.

Jag har mailat lite med hans sambo och hon sa att han inte var långsint och att han inte kommer att göra något för att förstöra våran dag och att han kommer att vara trevlig. Och det är ju inte det jag är orolig för, han kommer säkert vara trevlig, han är ju en liten smilfink, men det är är orolig för är hur jag kommer känna.
    Jag vill inte gå ner för altargången, se alla mina nära å kära och så står han där och så får jag dom där hatkänslorna som jag oftast får för honom. Jag vill inte känna hat på min bröllopsdag.

Hans sambo frågade om det skulle kännas bättre om vi alla träffades innan bröllopet och åt middag eller nåt. Men jag vet inte, jag blir nervös bara jag tänker på det. Det kommer ju bli rätt stelt och jobbig, hans sambo och min kille kommer ju bara sitta å vänta på att vi ska drabba samman, eller nåt. Usch!

Svar på tråden Dra tillbaka inbjudan eller ignorera?