• Miss Sofie

Dra tillbaka inbjudan eller ignorera?

Hej,

Jag behöver lite opartiskt råd.

Så här är det:
    En av min killes kompisar är bjuden på bröllopet, vi var osäkra på att bjuda honom och tänkte bara bjuda honom på festen men han mer eller mindre bjöd in sig på bröllopet och min kille ogillar bråk och tjafs och denna kille tjafsar rätt ofta med folk.
    Han är väldigt krävande och vill att alla ska älska honom.
    Nåja nu är det så att jag och den här killen har bråkat, rätt rejält. Han missuppfattade lite saker och blev helt jäkla galen, han skrek och svor och var jävligt förbannad.
    Som tur va pratade vi i telefonen och inte face to face, jag blev faktiskt lite rädd och det kändes som om vi hade pratat F2F så hade han försökt klappa till mig, det kändes så iaf.
    Nåja det bråket slutade med att han och hans tjej inte skulle komma till bröllopet. Skönt kände jag, min kille tyckte att det var lite onödigt av mig att bråka med den här killen eftersom ajg vet hur han är, och jag vet, det var dumt av mig, men han pushade mig för långt.

Sen några veckor senare så träffades min kille å den här killen och då frågade han om det fortfarande va ok om dom kom på bröllopet. Min kille sa att det var ok. För han kvittar det och han ville inte bråka eller ställa till en scen och det hade det ju blivit om han hade sagt nej.

Men jag vet inte hur jag känner. Eller ja, jag vill faktiskt inte ha den här killen på mitt bröllop. Man ska ju vara omgiven av sina nära och kära och han är inte en av dom. Jag blir arg bara jag tänker på honom och det känns inte rättvist. Vi har ett rätt litet bröllop och en del av våra kompisar är bara bjudna på festen eftersom vi inte har råd att bjuda alla på middag så det känns inte rättvist att han får vara med på hela bröllopet och våra andra kompisar inte "får" det. Förstår ni vad jag menar?

Så jag vet inte vad jag ska göra. Min kille vill som sagt inte bråka med den här killen men han sa att om jag inte vill ha honom där så får jag säga det till honom. Vad ska jag göra?
    Ska jag säga till dom att dom inte får komma, eller att dom bara får komma på festen eller ska jag låta det vara och bara ignorera honom på bröllopet?

Ah just det, alla våra andra kompisar som kommer på bröllopet hatar denna kille. Det är ingen som gillar honom, som har träffat honom

• Svar på tråden Dra tillbaka inbjudan eller ignorera?
  • havelina

Killen bjöd mer eller mindre in sig själv till bröllopet. Han tillhör inte era närmsta vänner. Han tjaffsar ofta var nyligen hotfull mot dig och har inte bett om ursäkt sedan dess. Ni har ett litet bröllop med de närmsta.

Jag ser inte en anledning att inte dra tillbaka inbjudan. Din man måste kunna backa dig i detta.

Lycka till!

• havelina
    Miss Sofie skrev 2010-08-04 13:00:50 följande:
    Tack så mycket för era råd!Från början så tänkte vi ju bara bjuda dom till festen, men sen så skulle han filma bröllopet och vi tänkte att ja då kan vi väl lika bra bjuda honom på middagen oxå och sen blev det som det blev. Jag har mailat lite med hans sambo och hon sa att han inte var långsint och att han inte kommer att göra något för att förstöra våran dag och att han kommer att vara trevlig. Och det är ju inte det jag är orolig för, han kommer säkert vara trevlig, han är ju en liten smilfink, men det är är orolig för är hur jag kommer känna.Jag vill inte gå ner för altargången, se alla mina nära å kära och så står han där och så får jag dom där hatkänslorna som jag oftast får för honom. Jag vill inte känna hat på min bröllopsdag.Hans sambo frågade om det skulle kännas bättre om vi alla träffades innan bröllopet och åt middag eller nåt. Men jag vet inte, jag blir nervös bara jag tänker på det. Det kommer ju bli rätt stelt och jobbig, hans sambo och min kille kommer ju bara sitta å vänta på att vi ska drabba samman, eller nåt. Usch!
    Jag skulle säga som det är till dem, att du inte känner för att ha dem med på bröllopet. Sedan kan du ju säga att du gärna träffar dem och käkar middag och försöker bli sams senare, men att du inte har energi till det nu.

• kikki kikki

Om du känner olust inför att han kommer att närvara på ert bröllop så ska ni INTE bjuda han.

Det är eran dag och det ska inte störas av en massa olustkänslor och nervositet.

Stå på dig och du kommer att må bättre sen.

• Miss Sofie

Jag svarade innan jag hann läsa alla svar.

Min kille är inte så jätte förtjust i honom heller och han sa att om jag verkligen inte vill ha honom där så stöttar han mig fullt ut, men han vill bara inte vara den som tar upp det här med killen. Jag vet, det är fegt och det vet han oxå, men ja jag vet hur han har haft det och jag vet varför han är så rädd för konflikter.

Det känns bra att höra det ni säger så jag vet att jag inte bara är jobbig. Jag var inte säker på om jag kände "rätt" eller om jag bara skapar onödigt tjafs.

• Moirie

Har ni ingen som filmar om han inte är välkommen?

Jag håller med Passionsblomman och Snövit 007 i det de skrivit.

Jag tycker inte att han ska vara välkommen om han inte försökt att reda upp situationen med dig. Han kanske tycker att det är överspelat men du är ju fortfarande upprörd. Hur det än är med etikettregler osv så tycker jag aldrig det är rätt att någon som man har en pågående konflikt med befinner sig på ens bröllop.

Om ni inte sätter ner foton nu ifråga om den här killen så undrar jag hur långt det ska gå? Ska han lyckas hota in sig på andra familjefester också och fortsätta vara aggressiv och obehaglig mot dig och din kille? Ska du behöva blänga hatiskt på honom på ert guldbröllopsfirande?

• Miss Sofie

Det roliga är att efter bråket och han sa att dom inte skulle komma så kändes det faktiskt mycket bättre. Ok jag var så arg att jag skakade, men det kändes skönt att dom inte skulle komma.

Ni har rätt, varför ska jag ha ångest för det här när lösningen egentligen är rätt enkel? Ok enkel kanske var fel ord, det kommer inte bli lätt att objuda dom, han kommer att bli helt jäkla galen igen, men som sagt, det är ju dumt att låta dom komma bara för att jag är rädd.

Tack allihopa. Jag känner mig lite starkare nu :)

• Miss Sofie

Moirie skrev 2010-08-04 13:26:39 följande:
    Har ni ingen som filmar om han inte är välkommen? Jag håller med Passionsblomman och Snövit 007 i det de skrivit. Jag tycker inte att han ska vara välkommen om han inte försökt att reda upp situationen med dig. Han kanske tycker att det är överspelat men du är ju fortfarande upprörd. Hur det än är med etikettregler osv så tycker jag aldrig det är rätt att någon som man har en pågående konflikt med befinner sig på ens bröllop. Om ni inte sätter ner foton nu ifråga om den här killen så undrar jag hur långt det ska gå? Ska han lyckas hota in sig på andra familjefester också och fortsätta vara aggressiv och obehaglig mot dig och din kille? Ska du behöva blänga hatiskt på honom på ert guldbröllopsfirande?  

Nej vi har ingen som filmar nu, men det gör inte så mycket. Vi hade ändå inte tänkt lägga ner några pengar på det. Korten är viktigare tycker vi, även om det hade varit kul med en film.

• fibobs

Vi har råkat ut för samma sak.
    Men de vi bjöd var goda vänner fram till i vintras, då killen blev utskälld för saker han inte gjort och kallad en ljugare....han hotade tom min sambo!
    Han har inte bett om ursäkt och vi har inte prata fram tills osa datumet. Då messade han min m2b och sa att han saknat oss och undrade om vi kunde ses???
    Ingen ursäkt eller iinget "vi kanske skulle ses och reda ut ett och annat" utan bara ska vi ses....vi saknar er!
    Så vi har dragit tillbaka vår inbjudan och vill inte ha tickande bomber på vår dag. Vad vet vad som händer när han dricker...igen....för det är DÅ det händer!
    Så tala om för din sambo att du inte vill att han kommer och be han ringa och säga som det är.
    Lycka till!

• mittid

Dra tillbaka säger jag. Betacka er för hans närvaro är enkelt med tanke på hans sätt mot dig i telefonen. Man ska välja sina vänner!!

• Miss Sofie

Uppdatering:

Jag pratade med min kille igen igår och han ska prata med killen och se om vi kan lösa det här, går inte det så är han objuden.

• evelinar

Den där killen verkar ju vara ett kräk. Och jag tycker att din fästman borde backa upp dig på detta. Dra tillbaks inbjudan! Stå på dig!

Svar på tråden Dra tillbaka inbjudan eller ignorera?