• 20110820

Åka till Tyskland eller handla via nätet?

Funderar på vad som faktiskt blir billigast, att åka ner till Tyskland och köpa alkoholen eller att beställa hem via nätet? Ska sägas att vi bor i Sthlms-trakten så det är en bit att åka...

Jag har gjort en "låtsasbeställning" på ett av nätbolagen och frakten hamnar ju på 1500-2000 kr och det borde ju kosta mer än så att åka ner till Tyskland med färja, övernattning och bensin...

Sen tillkommer kanske massa tullavgifter och sånt, är det någon som känner till hur det fungerar?

Hur tänker ni, är det billigare att åka ner eller borde man sitta hemma vid datorn och beställa? Är det någon som beställt alkohol via nätet och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Åka till Tyskland eller handla via nätet?
  • Flotten

Det största problemet som folk annars upplever idag är att bilens maxlast överskrids och då är det inte lätt att ta sig förbi poliserna på brofästet. Nu har de lagt ut en liten vägbula precis innan man kör ut på motorvägen och där ger överlastade bilar sig till känna direkt. Var själv iväg i veckan och det var många som körde så att bakändan på bilen närmast hasade i marken.
    Kolla bilens besiktningsinstrument innan ni kör iväg, där står hur mycket man får lov att lasta i bilen och det inbegriper förare och passagerare.

• BlackWIngedAngel
    Flotten skrev 2010-08-08 12:48:44 följande:
    Det största problemet som folk annars upplever idag är att bilens maxlast överskrids och då är det inte lätt att ta sig förbi poliserna på brofästet. Nu har de lagt ut en liten vägbula precis innan man kör ut på motorvägen och där ger överlastade bilar sig till känna direkt. Var själv iväg i veckan och det var många som körde så att bakändan på bilen närmast hasade i marken.Kolla bilens besiktningsinstrument innan ni kör iväg, där står hur mycket man får lov att lasta i bilen och det inbegriper förare och passagerare.
    Precis. Antalet liter per person är ju rätt högt numera så åker man ett par personer så är det nog mer bilens kapaciteten som är i vägen.
  • empa83

vi bor i Göteborg och bara på det mousserande vi köpte sparade vi in resan;) sen lånade min man en skåpbil av en kompis och så åkte de ner tre killar så vi sparade ännu mer då!

• AnkiochJanne

Vi bor i norra skåne och vi ska åka till Tyskland och handla till bröllopet. Vi passar på att åka själva utan barnen som min underbara mamma kommer att ta hand om den dagen vi åker över. Vi kommer att åka Helsinborg-Helsingör och sen Rödby-Puttgarden, ska handla på Calle.dk. Vi beställer på hemsidan för att vara säkra på att få allt.

Passa på att jämföra de olika shopperna! Det kommer att löna sig!!!

• Fialotta 78

Har hört (vet inte till 100%) att man får ta in mer än sin ranson om man kan bevisa att det är till en större fest och inte bara för eget bruk. Är som sagt inte helt säker men kan ju kollas upp vid behov kanske.

Föraren räknas inte in i bilens lastvikt. Har för mig att de räknar med en vikt på 75 kg på föraren och att den räknas in i tjänstevikten på bilen. Passagerarna räknas in i lastvikten.

Flotten skrev 2010-08-08 12:48:44 följande:

Kolla bilens besiktningsinstrument innan ni kör iväg, där står hur mycket man får lov att lasta i bilen och det inbegriper förare och passagerare.
  • Flotten

När de väger bilen, antingen med polisens mobila vågbil eller på de vågstationer som finns utmed vägarna så ingår föraren och passagerarna i bilen vilket betyder att alla personer ingår i den faktiska vikten. Övervikt räknas allt som överskrider bilens maxlast personer, ölflak eller Bib. Fialotta 78 har säkert rätt, ändå så är övervikten på den sammanlagda vikten. Fixa en skåpbil, glöm inte att förankra lasten och ha en trevlig resa.

• Snigel Bee

Hur mkt handlar ni för att spara så mkt pengar? Alltså hur mkt ska man handla för att tjäna på det!
    Så svårt att räkna på hur mkt man ska ha, man vill ju ha o dricka men samtidigt inte så att det blir fyllefest! Vi kmr vara runt 50-60 pers!

• BlackWIngedAngel
    Snigel Bee skrev 2010-08-10 15:30:53 följande:
    Hur mkt handlar ni för att spara så mkt pengar? Alltså hur mkt ska man handla för att tjäna på det! Så svårt att räkna på hur mkt man ska ha, man vill ju ha o dricka men samtidigt inte så att det blir fyllefest! Vi kmr vara runt 50-60 pers!
    Jag antar att det beror på hur folket på festen är som personer, men min mammas kusins man brukar ha ett par bra tumregler när det gäller fester:

1. Två raska snapsar i början av middagen brukar lätta stämningen. Allsången i sig gör folk på bättre humör och snapsarna får folk att prata lite lättare med varandra.

2. Se till att det finns GOTT om sprit att välja på. Folk har en tendens att dricka mycket mer när det ser ut att vara på upphällningen. Så länge det finns gott om dricka kvar så tänker folk omedvetet att det "kan man ta lite senare."

• Biscuit

Snigel Bee skrev 2010-08-10 15:30:53 följande:
    Hur mkt handlar ni för att spara så mkt pengar? Alltså hur mkt ska man handla för att tjäna på det! Så svårt att räkna på hur mkt man ska ha, man vill ju ha o dricka men samtidigt inte så att det blir fyllefest! Vi kmr vara runt 50-60 pers!

Jätte svårt att planera hur mycket dryck som går åt efter middagen tycker jag.
    Till middagen så räknar vi såhär:

1 glas skumpa till brudskål
    1 glas vitt vin förrätt
    2 glas rött till varmrätt, alt vitt/öl/alko fritt
    (1 gals dessertvin)
    avec till kaffet till gamlingarna :)

Men sen då...???

• 20110820

Biscuit: På ett ungefär så räknar vi också till middagen och det svåra är som sagt sen! Vi tänkte ha öl, cider, vin och 3 alkoholdrinkar, 1 alkoholfri och en som kan fås både och. Förmodligen kommer vi att handla för mycket men hellre det än att det tar slut!

Kollade vår bil idag, den får lasta 530 kg så det borde inte vara några problem. Min "låtsasbeställning" på en av nätsajterna vägde ca 250 kg.

Svar på tråden Åka till Tyskland eller handla via nätet?