Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vilka blommor passar i januari?

Eftersom det ju egentligen inte finns några "vinterblommor" av förklarliga skäl, så kan man ju egentligen ha vad man vill. Däremot kanske man vill sätta årstidsprägel på själva känslan i buketten. Det kan man göra på många olika sätt. Låt oss säga att du i juli vill ha Ranunkler och ängskänsla, ja då kanske gräsvippor och lita andra småblommiga material används till för att få fram just det.
    Ranunkler och vinterbröllop, kanske innebär att man gör ett "rede" av kala kvistar som man sticker dem i, och ihop med dem kanske man väljer snitthyaciner och Julrosor (inte julstjärnor utan Helleborus)

Men på vintern börjar faktiskt mycket av det som geross vårkänslor komma-för det är vad vi vill ha hemma då. Alltså Tulpaner, Syrener och massor av annat.

Det kan mycket väl gå att få hem Pioner-men de är antagligen dyra. Det behöver inte bli supersomrigt för det.

Men som sagt, Ranunkler, Rosor, snitthyacinter, tulpaner, Anemoner är en del av det som är i säsong. Mycket annat finns också året om.
    Hur unik och vilken känsla på buketten det blir, har mer med dina önskemål och floristen att göra än själva blomvalen. det går att göra väldigt olika arbeten med samma blomsort.

• passionsblomman

Kattpoet skrev 2010-08-10 21:01:23 följande:
    Julrosor är vackra , vi brukade ha dem i våran rabatt.....  vi hade också en rabatt med julstjärnor... min mamma fick 12 stycken under en jul och sen under våren behövde vi en avdelare så mamma tänkte va faan och det fick åka ut i trädgården... de blev rosa och inte röda...

Det var konstigt! Eftersom Justjärnor är extremt ködkänsliga...
    Men de kanske stod där som en sommarblomma då? De kan rimligen inte ha kalrat vintern menar jag?

• passionsblomman

Kattpoet skrev 2010-08-10 21:45:23 följande:
    passion, det hamnade nära den varma väggen...  väggen där vi har haft  bellis i december. De överlevde 4 år, sen dog de under en rådjurs invasion, jag tror en finns kvar.

Makalöst!
    Bor ni i Skåne eller?

Svar på tråden Vilka blommor passar i januari?