Buffe eller tallriksservering?
Buffe eller tallriksservering.. Det är frågan! Vad blir mest ekonomiskt?
Det känns som om det är en risk för att det blir mer mat över om man har buffe.. Men vad vet jag? Hjälp mig, ni som har lite mer koll :)
Buffe eller tallriksservering.. Det är frågan! Vad blir mest ekonomiskt?
Det känns som om det är en risk för att det blir mer mat över om man har buffe.. Men vad vet jag? Hjälp mig, ni som har lite mer koll :)
Buffé tycker jag är bättre av den anledningen att folk kommer mingla mer med varandra om de lämnar bordet. Sedan brukar det kunna bli billigare, kanske främst för att du inte behöver lika många som serverar.
Du kan nog ha en poäng i att det blir mer över. Det vet jag iofs inte men det kanske är svårare att beräkna.
Vi ska ha buffé av den anledningen att det känns mer avslappnat, och så får folk äta så lite eller mycket dom vill
vi kommer oxå köra på buffé, billigare och mysigare. :)
Velar lite vad för buffé bara, vi gifter ju oss på nyårsafton så då känns medelhavs buffe inte aktuellt- d är ju mer sommar mat.
Grill buffé är ju lite trist och grisigt med dessa buffalo wings...
Ja jag vet inte kanske kan höra om catering firman kommer köra ngn spec nyårsbuffe kanske...
Jag tycker medelhavsbuffé passar trots årstiden. Vi kommer ha medelhavsbuffé med vinbladsdolmar, auberginröra, hommus, marinerad kycklingfilé, taboule, ostar, antipasti mm. Kommer leja ut matlagning på två släktingar.
Vi hade buffé, i slutändan blev det nog samma pris för oss, men tycker det har sin charm att ha buffé, inte så uppstyrt och lång tid som man bara sitter stilla.
Vi hade ju dessutom årets varmaste dag så att få röra på sig lite var nog skönt för alla gästerna.
Varit på bröllop där man sitter still i timmar utan paus och det blir ju lite träsmak i baken.. glöm i så fall inte att planera in lite pauser mellan rätterna
Jag har bara varit på ett bröllop med buffé och jag håller med om att det skapar lite mer avslappnad stämning och man får röra lite på sig.
Dock bör man tänka på att det blir lite konstigt om tal hålls samtidigt som folk är uppe och hämtar mat. På bröllopet vi var på var det folk vid buffébordet i stort sett hela tiden.
Om det är många gäster så är det ju också bra om man har (minst) två köer så att det går fortare att ta maten.
Vi kommer att ha buffé för det tycker vi är mer avslappnat och det passar den stil vi vill ha. Vi har anlitat en jätteduktig kock som min fästman känner sen tidigare så vi får bra pris. Vi kommer att köra fågel (struts), fisk (lax) och mitt i mellan (lamm) och en helvegetarisk (rödbetsbiffar). Och så blir det ett par olika slags bröd, några olika salsor, marinerad sparris etc etc. Känner mig väldigt nöjd med upplägget!
Håller med om att buffé är avslappnat och mer "mingelbart", men vi valde bordsservering just för att vi inte vill ha folk vid buffébordet när talen hålls osv. Vi kände också, av egen erfarenhet, att när man är närmare 100 gäster så blir det liiiite söligt i slutet, inte roligt för de sista 20 som ska ha mat... dukarna har blivit fläckiga, gurkan i salladen är slut, smörklickar utanför smörskålen, ja ni vet vad jag menar.
Vi har inte bestämt oss. Förut lutade vi mest åt buffé, men just nu drar vi åt sittande middagshållet. Toastmastern vill gärna att vi väljer det sistnämnda eftersom det underlättar hans jobb. Jag tycker att buffémat brukar vara gott plus att mingelfaktorn/att man får röra på sig lite inte är att underskatta. Vi har bara lite drygt 50 gäster så jag tror att det skulle vara hanterbart. Det jobbiga är att planera hur mycket man ska beställa. Var på en fest en gång där maten tog slut innan alla fått. Det vill man ju INTE råka ut för!
Det är ju lite upptillrsetaurangen att se till att maten räöcker om ni beställer/caterar därifrån. Bättre ta lite i överkant så alla blir mätta. Vi lutar åt buffe. Mingelfaktorn som sagt, de jag känner som har vart på bröllop säger att de tyckte det var trevligare och mer avslappnat men beror väl på antalet som sagt. Vi kommer bli runt 50 pers så borde gå bra.
Man kan ju lägga in pauser för hämtning av mat, toabesök, rökpaus osv. Sedan får väl toast astern vara lite flexibel. Han /hon vet ju schemat på ett ungefär.