• Preggie

Vill inte bjuda alla barnen i stor familj

Ett av paren vi tänkt bjuda på vårt bröllop har 8 barn (7-17 år) där alla har adhd i kombination med olika andra diagnoser. Vi vill inte att de tar med sig alla barnen pga av olika anledningar; budget, antal gäster, att de har en förmåga att ta över alla tillställningar de kommer till osv. Det är egentligen pappan i familjen som är kompis med min blivande man, mamman har jag otroligt svårt för då hon är gapig, skrikig, bossig och oförskämd i största allmänhet. Vi måste begränsa antalet gäster till ca 100 pers och jag vill inte att de tar upp 10% av gästlistan då det finns andra personer som vi varit tvugna att välja bort då vi helt enkelt inte har råd att bjuda alla vi vill.

Hur ska vi formulera oss på inbjudan så att det går fram. "Problemet" är att de andra gästerna kommer att bli inbjudna tillsammans med sina barn. Just nu funderar jag på att skriva mamman och pappans namn på kuvertet och sen lägga i en lapp där jag skriver nåt i stil med "Pga begränsad budget och gästantal är ni välkomna tillsammans med 1-2 barn" Detta kommer med all sannolikhet att ta hus i helvete men vad ska vi göra? Tips mottages tacksamt!! Får vi välja HELT själva (önskedröm) så kommer bara pappan i familjen men jag inser att det aldrig kommer att hända. Mamman är upprörd då och då för att folk försöker få dem att inte ta med hela gänget, hon resonerar så att dit hon går går också hennes barn. Hjälp! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 06:33
    Oj inser att det låter lite hårt att det är en "önskedröm" att bara pappan kommer, ta det med en nypa salt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 22:50
    Vi kommer definitivt att skippa formuleringen om 1-2 barn, den är bara dum. Just nu pratar jag och sambon om att han ringer sin vän, pappan i familjen, och förklarar att vi kommer att skicka en inbjudan till mamman och pappan.
  • Svar på tråden Vill inte bjuda alla barnen i stor familj
  • Preggie
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-08-09 05:39:59 följande:
    jag skulle ärligt talat bli ganska sur om jag fick en sådan inbjudan. Risken är att ni stöter er med hela familjen (inklusive pappan). kanske är det bättre att inte bjuda dem alls?
    Ja det är ju det som är risken men det är inget alternativ eftersom han och min sambo umgås i ett gäng där alla andra är bjudna och de har varit kompisar väldigt länge. Långt innan han träffade sin sambo och blev en riktig storfamilj (hon hade 4 barn, han hade 3). Jag vill inte vara elak och jag har inget emot barnen som så men på mitt bröllop vill jag inte ha alla där, de tar för mycket plats och dessutom innebär det att vi då måste välja bort 8 andra personer.

Den här situationen inträffar ju ibland. Säg att man har som budget att bara bjuda 50 personer, då är den familjen 20% av gästerna.

Jag kan med andra ord inte hoppas på förståelse?

• Preggie

Tack för era åsikter! Kommer definitivt att skippa tillägget om 1-2 barn, resten får vi se hur vi löser. Ett alternativ är att försöka få tag i mer pengar och hålla tummarna för att alla håller sams...

• Preggie
    Sebastiána skrev 2010-08-09 22:37:03 följande:
    Vi funderar på att sätta en åldersgräns, t.ex 15. Alla "barn" som är 15 och uppåt får komma. Resten får stanna hemma.
    I vårt fall hade det blivit tvärtom, alla barn under 7 är välkomna men det kanske låter lite märkligt... Vi vill ju ha våra barn med (då är de 3,5 och snart 2), våra nära vänners barn som är i samma ålder och leker ofta med våra barn och även de utlänska släktingarnas barn som alla är under 7.
Svar på tråden Vill inte bjuda alla barnen i stor familj