Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!
på prv's hemsida finns det ju massa föslag på nya namn, om jag inte minns fel så kan man även kombinera namnen och få förslag. PRV.se
på prv's hemsida finns det ju massa föslag på nya namn, om jag inte minns fel så kan man även kombinera namnen och få förslag. PRV.se
Det ni gör då är att ni skickar en förfrågan om ni får ta det, det är bäst att vända sig till PRV för dom kan sånt. Men dom förklarade för oss att man får ta ett namn om dom som har namnet godkänner att man tar det. Så om ni skriver varför ni skulle vilja ta det och varför det betyder mycket för er så är det möjligt att de säger okej. Det beror helt på hur ovanligt namnet är och vad dom som heter det tycker
Jag vet inte hur lång tid det är, vi har tagit ett namn som finns i min m2b's släkt, och det skulle ta 9-12 veckor att få igenom. Alltså 2-3 månader. Så jag skulle ringa PRV det första jag gör imorn om jag vore du, och höra vad dom har för tider och om dom kan skicka blanketter och sånt. Men jag tror inte att det är omöjligt att ni skulle hinna.
1800 kostar det för PVR. Om sambons mammas kusin har haft det så får ni inte ta det enligt namnrätten iallafall, eftersom det inte är rakt nedåtstigande led. Hade din sambos mamma eller mormor hetat det också så hade det gått. Men ni kan ju såklart ansöka om det ändå och se
Hihi vi hade samma problem, men hittade hans mormors namn som ogift som vi nu ska ta! Så du kan ju leta så också, har du någon mormor som gifte sig vid 18års ålder så kanske hon hette något jättefint som ogift som man inte visste om
Yes Och kanske ska påpeka att det blir en bra bit över tvåtusen, för du måste kunna bevisa att du är släkt i rakt nedåtgående led. vilket gör att du måste skicka med dopböcker och personbevis från och med den som hette det ned till dig. och utdrag från dopböcker kostar 90kr per papper. Om det nu är folk som gått bort eller är äldre än runt 50-60 nu, annars borde skatteverket ha det i sina system.
Jo absolut kan du det. Sålänge det är rakt nedstingande i högst fyra led så är det lugnt