• knasanna

När väljer man prästen?

I morgon ska jag ringa på kyrkan. Men när säger man till vilken präst man vill ha så dom kan kolla så han jobbar då'???

• Svar på tråden När väljer man prästen?
  • mattiasFästmö

Jag skulle säga det påengång när ni ringer

• passionsblomman

Egentligen är det ju inte så-att manväljer präst menar jag. Uan utifrån hur deras schema ser ut, så är dt någon som jobbar den aktuella dagen helt enkelt.
    Ibland har brudparet en "egen" präst med sig från en annan församlig-kanske för att det är någon man har en relation till sedan tidigare. Då blir ju den ordinarie prästen ledigfrån den vigseln, och kan ju isåfall göra andra saker i församlingen den dagen. 
    Har man särskilda önskemål på en vss präst i en församling, ja då får man väl framföra det och hoppas på att man har tur... 

• knasanna

Okej så då är det bara att hoppas på det bästa att den prästen jobbar då när vi ska ha det. Vi har tre datum att välja på

• knasanna

Jag ringde idag för att boka kyrkan men hon hade då inget schema på vilke präster som jobbar i december...

Så jag ska hålla is i magen och vänta tills på måndag då jag vet att den prästen är tillbaka från sin semester som vi vill ha... Så ska jag ringa han på engång istället... Och kolla om han vill rycka in någon av dom dagarna.

• Gorgeousnes

Vi bestämde präst själv. Frågade prästen och hon fixade ett datum till oss i kyrkan. Och nu tillhör hon en annan församling men kommer såklart att viga oss ändå.

• Jeez

Om präst är viktigare än datum så är det lätt att anpassa sig efter när denna är i tjänst -bara att säga som det är när man ringer och bokar så hjälper de att hitta en tid.

Annars är det ju upp till prästen om han/hon vill ta jobb utöver ordinarie arbetstidar eller har såpass flexibelt att det går att ordna ändå!

• VinterBrud82

Ska ni hyra lokal och sånt, så håll även koll på när den är ledig... Vi fick ta vårat 5e hands val. Allt krockade hela tiden, och då var vi ändå tidiga med nästan ett år på oss.

Svar på tråden När väljer man prästen?