• Pepona

Mat till fotografen???

Vi har funderingar på att hyra in en fotograf för ett heldags jobb. Hur gör man då med mat och sånt? ska han/hon sitta med i ett hörn någonstanns?

Tycker rent spontant det känns lite dumt att inte bjuda på mat när man har anlitat personen en hel dag. Hur brukar man göra? eller hur har/tänker ni göra?

• Svar på tråden Mat till fotografen???
  • Aleta

Man brukar prata om mat till bandet i förväg så att alla vet. Det brukar inte vara någon bröllopsmeny utan något enklare (eller i vissa fall det som blir över ). Av någon konstig anledning så har vi väldigt ofta fått skomakarlåda, min man som inte har varit med i samma band som jag har oftast fått mackor säger han.

Jag har varit med om att bli placerad med gästerna på ett bröllop vi spelade på. Ganska jobbigt faktiskt. Plötsligt ska man sitta och vara trevlig mot en massa folk man inte känner och lyssna på urtrista tal om okända personer. Nej, det tror jag inga vill om man inte är vänner till brudparet. Ett eget krypin är bäst, ibland har vi fått sitta i köket om det har funnits plats där.

• passionsblomman

lovvydovvy skrev 2010-08-12 21:53:08 följande:
    En liten fundering bara, varför ska de inte ta med lunchlåda som alla andra? Har absolut inget emot att bjuda på mat men lite konstigt tycker jag det är... Är det ngn gammal grej?

Min fortsättning på din fundering är att "alla andra" väl inte alls brukar ha matlåda. Jobbar man på omkringflängande fot så att säga, så är matlåda synnerligen opraktiskt. De jobb jag kunnat ha matlåda med mig till, är de där jag haft tillgång till kylskåp och uppvärmningsmöjligheter.

Fotografen tycks ju i många fall flänga runt med brudparet en hel dag från det ena stället till det andra. Det funkar nog inte så bra med matlåda då. Och ett helt band med varsin matlåda...uj vilken lång paus!
    Och skulle de vara tvugna att lämna festen-som inte sällan är belägen mitt i tjottahejti, så vill det ju till att de kan finna ett matställe dels på någorlunda avstånd, och dessutom med rimligt snabb servering.

Förresten så gissar jag att matkostnaden i sådant fall skulle hamna på alla kunder att betala hur som helst, eftersom det -om kutymen ändrades-skulle läggas på totalpriset.
    Det är nog billigast att bjukka både band och fotograf på lite pausmat.

• Grodfrun

Fraga fotografen hur han/hon brukar gora! Var fotograf kommer sitta med vid bordet under hela middagen medan videofotografen foredrar att jobba da och hellre ater nagot (typ varmratten) innan. Sjalvklart betalar vi maten. Det ingar liksom i priset. Skulle de ha haft med egen mat sa skulle det vara 'bonus'.

• Fröken Söt

Det där med mat till band och fotograf har jag inte ens tänkt på. Känns inte självklart att även stå för maten. Mina arbetsgivare har då aldrig betalat min lunch, även om jag jobbar hela dagar... :)

• ConnyD

jag brukar ha med egen mat på mina fotojobb. visst har jag erbjudits mat ibland men eftersom det ofta sker aktiviteter under maten som man helst vill fotografera så för min del brukar jag ha med nått att tugga på som funkar även under jobbet.

• Fröken Söt
    passionsblomman skrev 2010-08-12 23:42:22 följande:
    Förresten så gissar jag att matkostnaden i sådant fall skulle hamna på alla kunder att betala hur som helst, eftersom det -om kutymen ändrades-skulle läggas på totalpriset.Det är nog billigast att bjukka både band och fotograf på lite pausmat.
    Det beror väl på om man kan få "billigare" mat till dessa anställda. Personligen hade jag inte velat betala x antal tusen för fotograf, ytterligare några tusen till bandet och sedan behöva stå för kuvertpriset på en tusenlapp per person för mat. Det går nog inte att kallt räkna med att alla restauranger glatt fixar något annat utöver bröllopsmenyn, tyvärr.
  • MKF

De anställda äter gladeligen något enklare än bröllopsmenyn. Duger fint med "vanlig" mat :)

• JustMeAndMyLove

Vi kommer låta dem sitta avsides och bjuda på baguetter och lite annat, det var vad fotografen jag pratade med sa att de flesta gör.

Då är de inte med från morgon till kväll förståss utan kanske 6 timmar om det blir som vi tänkt från början. Är de med en heldag kanske man bör bjuda på något mer i matväg.

Han var i alla fall mer än nöjd med baguett sa han och han ville helst sitta avsides som nån sa här. Annars blir det inte riktigt en paus! :)

• Pokaloo

Jag har oxå undrat om man ska bjuda dem på mat men jag har anlitat fotografen o Dj o ska betala dem dyrt o om jag räknar allt som allt så kostar varje stol (kuvert) lite över 2000 kr. Ska dem få ta del av det?

Jag måste även bekosta Dj´s resa tur o retur då han inte bor i Sthlm.

Ska man stå för deras mat så borde dem väl dra av något av det jag ska betala dem o äta får dem göra i köket då, dem får ju betalt att göra ett jobb inte "festa" med gästerna då dem inte direkt är gäster eller bekanta. Låter hårt men dem få betalt!

• MKF

Du behöver inte vara orolig Pokaloo, jag tror inte DJn eller fotografen önskar att sitta med er eller äta en komplicerad bröllopsmeny. Låt dem sitta avsides och be köket ordna med någon enklare mat. Tycker ni det kostar för mycket är det ju bara att ta upp det med fotograf/DJ och be dem dra av 75kr eller vad nu pyttipanna-liknande mat kostar.

• passionsblomman

Fröken Söt skrev 2010-08-14 13:33:42 följande:
    Det beror väl på om man kan få "billigare" mat till dessa anställda. Personligen hade jag inte velat betala x antal tusen för fotograf, ytterligare några tusen till bandet och sedan behöva stå för kuvertpriset på en tusenlapp per person för mat. Det går nog inte att kallt räkna med att alla restauranger glatt fixar något annat utöver bröllopsmenyn, tyvärr.

Det var verkligen aldrig min tanke. Man kan väl isåfall fixa en kylväska med lite shyssta mackor eller så.

• passionsblomman

Fröken Söt skrev 2010-08-14 02:05:04 följande:
    Det där med mat till band och fotograf har jag inte ens tänkt på. Känns inte självklart att även stå för maten. Mina arbetsgivare har då aldrig betalat min lunch, även om jag jobbar hela dagar... :)

Nu är du ju iofs inte fotografens arbetsgivare. Du är ju kund och isåfall uppdragsgivare. Det är ganska stor skillnad. Kunden har naturligtvis den viktigaste positionen av alla-ingen kund-inga jobb-ingen mat-vare sig hemma eller på jobbet, men de flesta egenföretagare sätter nog ett stort värde i att man är sin egen chef och arbetsgivare.

• lunagarden

Jag resonerar så här - om inte min fotograf eller mitt band är mätta och har det bra på alla sätt så gör de ett sämre jobb, så självklart ska jag göra allt jag kan för att underlätta deras jobb. Jag vill ju att de ska prestera sitt bästa!

Därför ska jag självklart i förväg fråga dem hur de vill ha det!

• MKF
    lunagarden skrev 2010-08-15 11:51:27 följande:
    Jag resonerar så här - om inte min fotograf eller mitt band är mätta och har det bra på alla sätt så gör de ett sämre jobb, så självklart ska jag göra allt jag kan för att underlätta deras jobb. Jag vill ju att de ska prestera sitt bästa!Därför ska jag självklart i förväg fråga dem hur de vill ha det!
    Det är helt rätt att ta upp frågan i förväg, om inte ni gör det så borde fotografen/bandet/etc göra det själva. Brudparet är på inget minsta sätt "skyldiga" att rodna med mat - inte ens enligt tradition. Det är bra att ta upp frågan i förväg, men den fotograf etc som inte tar upp det får ju skylla sig själv med.

Tänk på att om ni anlitar en amatörfotograf som inte fotat bröllop tidigare (se annan aktuell tråd), så kanske inte personen tänker på sådana saker.

Svar på tråden Mat till fotografen???