• mattiasFästmö

blommor säsong?

Nu blir jag lite fundersam när jag läser här på BT om säsonger på blommor, jag är totalt iontresserad av blommor och har räknat med att alla blommor finns hela tiden, typ som det alltid finns gurka på affären även om det inte är säsong i Sverige. Men då har jag fel alltså? Och isåfall hur vet man vilka blommor som är i säsong? Finns det någon sida eller förtecking eller liknande? Nu kanske jag låter superdum men jag har verkligen ingen aning och börjar bli lite orolig ^^

blir Fru den 23 Oktober -10
  • Svar på tråden blommor säsong?
  • passionsblomman

När det kommer till blommor är kunden mer känslostyrd än när det gäller gurka.
    Vi vill inte ha tuplpaner i augusti. Vi vill ha Solrosor och Gladiolus.
    I december vill vi däremot inte alls ha solrosor utan Amaryllis, hyacinter och julstjärnor.
    Vi är väldigt, väldigt traditionella och inte alls särskilt interrerade av något vidare brett utbud sådär året om. Vi vill se gula rosor, blåklint och margueriter vid midsommar och student, påskliljor och påskris och olika blommande grenar vid påsk, och tulpaner på vintern-så vi står ut i väntan på våren.

Visst kan vissa blommor gå att få tag i som udda beställning även utanför högsäsong, men då det isådana fall handlar om att få hem en enstaka buunt just för en nenda kund, istället för de partier man annars köper, så blir det ofta väldigt dyrt. Ungefär som
    Att jordgubbar inte är billigt ifall du skulle hitta dem i januari. Eller färskpotatis för den delen.
    Somligt är heller inte bra även om det finns-apelsiner tex. De är hemska på sommaren!

Det är inte meningen att du ska behöva lääsa dig till alla lika tusentaals blommors säsong, utan det smartaste är faktiskt att resonera lit med en florist om vad du gillar och OM det är nåågon vill blomma du verkligen känner är viktig för dig-kolla upp den då. Det är faktiskt lättast att fråga i blomsteraffären. De är ju inte längre bort än ett telefonsamtal eller att du kikar in.

Ingen florist räkar med att kunden vet själv. Det är en hel värld att lära sig, det här med blommor.

• mattiasFästmö

Okej, åh, jag var helt inställd på att allt fanns. Fast så är det ju såklart, dom kanske inte säljer många påskliljor runt advent :P Men då får jag ta det med floristen sen då när det blir aktuellt. Hoppas att 'mina' blommor som jag tänkt mig finns då

• passionsblomman

mattiasFästmö skrev 2010-08-13 17:08:58 följande:
    Okej, åh, jag var helt inställd på att allt fanns. Fast så är det ju såklart, dom kanske inte säljer många påskliljor runt advent :P Men då får jag ta det med floristen sen då när det blir aktuellt. Hoppas att 'mina' blommor som jag tänkt mig finns då

Vad är det du tänkt dig då? Jag kanske kan hjälpa till lite i förväg...

• mattiasFästmö

passionsblomman skrev 2010-08-13 17:17:16 följande:
      Vad är det du tänkt dig då? Jag kanske kan hjälpa till lite i förväg...

Det jag tänkt mig är brudslöja med murgröna, och några vita eller röda rosor i det. Kanske lägga till något mer om det inte blir snyggt ihop, men det är det jag tänkt som grund iallafall!

• mattiasFästmö

passionsblomman skrev 2010-08-13 17:52:09 följande:
    Åh, då behöver du inte oroa dig ett dugg! De blommorna hör alla till dem som finns året om.

Åh vad skönt!

• Lisa Maria

Passionsblomman, hur är det med vita callor i december? går det att få tag på?

• Lindahl

Lisa Maria skrev 2010-08-15 14:31:05 följande:
    Passionsblomman, hur är det med vita callor i december? går det att få tag på?

Jag undrar samma sak, även liljekonvalj.....

• passionsblomman

Vita Kallor finns året runt.
    Konvaljer med, om det är odlade man ska ha. Några korta veckor på våren kan man få tag i mer lokala, men det växlar ju från vår till vår hur det ser ut med den saken. Odlade konvaljer är dock mycket dyrare än folk tror. Bara så man är medveten om det, och inte väljer just dem för att man tror de är billiga och från naturen.

• Janqvist

passionsblomman: är du florist? :)

vi ska ha lila som temafärg.. syren å lavendel nyanser. vad finns det för blomutbud då?
    buketten får gärna dra åt rosa också, men ändå med tydliga lila nyanser i... hjälp mej :)

Svar på tråden blommor säsong?