passionsblomman skrev 2010-08-23 13:46:10 följande:
Ingis, är din make hemma nu då med Busan?För det brukar kunna vara en väldig vändpunkt. När man byter roller brukar insikter om hur den andre haft det plötsligt liksom ramla ner i skallen.
Jo, det var vad jag också tänkte på, men inte hann skriva...
Föräldraledigheten kan få din man att omvärdera saker och ting...
När min make var hemma med lilla K, som var 9 mån när jag började jobba, så efter nån månad så där, när allt ramlat på plats och han fått in sina rutiner med barnen (T var ju på dagis 15 tim/v då), så kallade han det helt plötsligt inte längre "semester" att vara hemma med barnen (motsvarigheten på ryska innehåller nämligen ordet semester).
Kan inte säga att vårt förhållande just då blev bättre, han spelade väldigt mycket martyr under den tiden (jag pendlade, åkte tidigt, kom hem sent), att allt låg på honom osv. Så fort jag kom hem så räckte han över ungarna och släppte allt och sa typ, "här har du, nu är det din tur att ta hand om dem, jag är helt slut" Vilket jag såklart förstod. Men att jag jobbat och var trött hade han ingen förståelse för. TROTS att när jag var hemma med barnen så var situationen den omvända, men då behövde han VILA efter jobbet och jag... ja, jag var ju mammaledig... och hade "bara" varit hemma.
MEN: till syvende och sist: Efter 4 månaders pappaledighet (eller var det 5?) så har han aldrig mer kallat det att "bara" vara hemma med barnen. Han förstår nu det där med att "sno ihop", frukost, lunch och middag, med småbarn snoendes kring benen, inte är så bara och kräver planering. Han fattar liiiiite mer vad handling av mat, matlagning och sån't går ut på och vilken tid det tar.
Framför allt fick han en väldigt fin närhet och kontakt med sina barn Och familjen blev än mer viktig för honom.
Hoppas din man kommer till insikt, och att ni får till stånd ett bra snack så småningom.
*kramar igen*