I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
Heloise: vad fruktansvärt att gå med en sådan oro! Det finns verkligen inga ord (ursäkta floskeln.)
Heloise: vad fruktansvärt att gå med en sådan oro! Det finns verkligen inga ord (ursäkta floskeln.)
Ninnnis: en fråga från en rookie (i denna tråd) - vad har de hittat för "fel" på er? Skönt att ruvningen känns ok. Min ivf-ruvning (som inte resulterade i ngt) var ok första veckan men andra veckan när man letade efter symptom var ett helvete.
PB: härligt med VUL *ett delmål avklarat*
Ninnis: aha men det behövs inte, förstår om du vill vara lite diskret med det. Tänkte ifall det var ngt jag missat sedan förut
Hur får man dit ett hjärta i sitt inlägg? *nyfiken*
Oh tack för hjärtan! Känner mig lovebombad!
*spanar efter PB* Inte här heller?
Daa: Jag fick veta för en vecka sedan att vi väntar tvillingar. Nu när chocken har lagt sig och glädjen återvänt, så vill jag gärna höra om din graviditet. Är det dina första barn? Vilken vecka är du i nu? SF-måttet kan minska tex om barnet sjunkit ner i bäckenet så barnens läge i din mage kan säkert ha betydelse.
Flamman: tack! Jag är i v11 nu.
Flamman: vad roligt att du är nyfiken på mig! Jag har en dotter som är drygt 3 år och vi har försökt få ett syskon i ca 1,5 år nu. Först blev jag gravid ganska snabbt (efter 3 mån försök) trots att jag då redan var 38 år, men tyvärr blev det ett ganska jobbigt MA av det. Det upptäcktes i v10 att det var dött och förmodligen dött redan i v5 men kroppen hade inte fattat det. Hade komplikationer och blev inte av med alla rester förrän i okt förra året och sedan dess har vi försökt med äl-tester varje(!) månad. Vi gjorde tom en ivf i juni i år som misslyckades. Nu i sept var vi på gång att göra en FET med vårt enda överblivna ägg som vi har kvar i frysen men vi avbröt det återförandet då min cykel var väldigt konstig. Ägglossningen blev väldigt sen och det "kändes inte bra i magen" att slösa vårt enda ägg i en cykel som vi trodde var kajko. Hade det misslyckats så hade vi alltid undrat om det var därför tänkte vi. Så vi tänkte skjuta på FET en månad. Men sedan kom ju aldrig mensen...
Pga mitt tidigare MA gjorde vi ett VUL i v7 för att se hjärtat, och då syntes bara ett foster. Så chocken i v10 (inför KUB) var desto större... Men nu känns det rätt fantastiskt måste jag säga! (Fast jag är ju orolig för diverse saker: för tidig födsel, tidig sjukskrivning, havandeskapsförgiftning, bristningar from hell, kejsarsnitt, skador på barnen pga för tidig födsel, ...)
I mitt fall syns endast en tunn skiljelinje mellan barnen så de tror att det är enäggs. Vilket jag nog kan bekräfta då jag var på ivf-kliniken och gjorde ett VUL dagen innan jag fick äl-utslag och då syntes endast en stor äggblåsa. Läkaren som gjorde VUL då sa att "det kan vara så att äggblåsan är tom och att det är därför som äl segar" och hon tyckte att det var helt rätt om vi ville avbryta. Men det var tydligen inte tomt därinne... utan ngt som skulle dela sig i två!
Nu blev det visst lite långt...
Flamman: du har inte missat ngt i den "svängen"! Jag har provat både det naturliga och det laboratoriemässiga sättet att få barn (fast ivf:en alltså inte gav resultat) och det naturliga är klart att föredra! Jag kan inte rekommendera laboratoriesättet till ngn som inte absolut behöver. Det är en fullkomligt absurd känsla att ligga där och spreta med benen samtidigt som man rabblar sitt personnummer och sedan få ett ägg återfört "ett snyggt 4-cellig embryo varsågoda". För att inte tala om vägen dit... med diverse simmarbidrag i burkar och grejer, tvångssex på en viss dag då det är bra att ha "tömt sig" 2-5 dgr innan spermaprov mm.
PB: och jag tänker "men blod kan det ju inte komma redan?". Men om du är på RD 6 så har nästan första veckan gått => nojandet börjar ta fart. Andra veckan är värst
Daa: var du i v30 redan nu? (Ursäkta mitt dåliga minne...) Hur stor mage har du då - är den lika stor som en enlinggraviditet i v40 (det är det de hotat mig med ). Har du fått veta ngt om hur stora barnen är nu (vikt/längd)?
Ninnnis: har du fått en blödning? Vilken vecka är du i nu? Hoppas det bara var en liten mellanblödning (har jag också haft i tidiga veckor...)
Jag mår finfint än så länge! Jag är ju bara i v12. Liiite lite foglossningskänningar dök upp lagom när illamåendet försvann men än så länge klart hanterbart. Jag gissade att det skulle komma eftersom jag hade det förra gången. Annars är jag uppe och kissar varje natt men i övrigt så mår jag som vanligt än så länge Nej förresten, jag har massor av flytningar vilket gör nedre regionerna irriterade och inte så kul att ha sex, lite trist
Jag lär väl åka på karpaltunnelsyndrom så småningom med eftersom jag hade det sist.
Daa: har du provat med en kudde mellan benen när du ska sova? Det hade jag den sista tiden med Moa. Och en extra bäddmadrass i sängen för att det skulle vara riktigt mjukt, annars gjorde bäckenet för ont.
Ingis: är du ingenjör el gift med en?
PB: äh du tar väl inte åt dig? Man får tåla lite snytingar när man sticker ut hakan (tell me about it...) men va fasen, den där tjejen som lagt ut den där musiken - hon har ju inte alla hästar i stallet!
PB: jag känner mig jättevälkommen här!
Ingis: aha, jag är också ingenjör (men det vet du väl redan då? ) och gift med en också. Vi jobbar dessutom i samma bransch så innan vi fick barn var det mkt jobbprat hemma...
Flamman: tråkigt med julångest! Jag tror det är viktigare för barnen att göra saker tillsammans än att få en massa presenter. Jag skulle satsa på att baka och göra julpyssel, och så får de EN fin sak som de har önskat sig. Jag tycker det är lite sjukt det här med överflödet av julklappar till våra små. Faktum är att jag har begränsat det till att Moa får en julklapp av mig och en av sin pappa för hon får så himla många julklappar ändå (flera av farmor, flera av sin faster osv). Hoppas jag inte låter för snusförnuftig nu? Förstår att det är svårt att leva upp till den där bilden vi alla har av julen, som är rätt så orealistisk... Jag tycker det är så skönt att vi i vår släkt kör knytkalas så slipper ngn stressa ihjäl sig för att hinna. I år har vi även lottat ut vem som köper julklapp till vem av de vuxna. Alla vuxna får alltså EN julklapp i år, barnen får dock av alla. Det är så SKÖNT att veta att jag ska köpa endast till min svärmor och slipper tänka på min mans farmor och mormor (som är skitsvåra att köpa till, de har ju allt!) etc. (Sedan kommer jag att ge till min mamma och min man ändå såklart men det gör vi nog innan, och inte på julafton.)
Flamman: men kan man inte julbaka redan nu då? Det är ju snart advent. Så har barnen fått uppleva sitt julbak som de kan drömma sig tillbaka till när de är 40 bast...
El köp en färdig pepparkaksdeg och gör ett pepparkakshus tillsammans. Äh va fan, man måste inte pyssla med dem heller. Tänk såhär: de pysslar så det räcker och blir över på förskolan och i skolan. Hemma kan man göra annat! Som att mysa med en kopp varm choklad, läsa lite tillsammans. Det behöver ju inte vara mer! Är inte det viktigaste vi kan ge våra barn i dag TID? Och ok då, man hinner kanske bara mysa en halvtimme då och då (pga heltidsjobb och alla aktiviteter och egen träning mm som ska hinnas med) men det är ju bättre än inget?!
Ingis: hur många barn har du då? Känner att jag behöver uppdatera mig om dig - du vet allt om mig och jag vet inget om dig. Läskigt! 1000 kr i julklapp tycker jag låter alldeles för mkt. Jag ger för ung 500 kr till min man och det tycker han är i mesta laget. Han får den klart dyraste klappen av alla. I resten av släkten har vi sagt att klappen (som vi då har lottat) får kosta max 2-300 kr.
Jag tycker också granen ska vara inne, grandoft är ju JUL i stora lass! Jag har aldrig sett några kryp. Visst, jag vet att de finns där men har man inte sett dem så lider jag inte av det. Och jag har för mig att de dör rätt fort i inomhusluften som är rätt torr.
Flamman: lätt pyssel som du kan göra med barnen (redan nu!) är köpa apelsiner och en påse hela nejlikor och lite rött band. Sedan gör ni fantasifulla apelsiner (låt kreativiteten flöda!) och hänger upp dem. Det doftar också jul! Lätt som en plätt. Räcker inte det som pyssel för den här julen?
Det här är jultradition för mig: matmor.blogspot.com/2009/12/finska-julstjarnor.html
(har finska rötter). Men vi har alltid köpt färdig smördeg. Däremot har mamma kokat egen plommonsylt med hel kanelstång i. Mumma!