I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
Jo, det är precis så jag känner, att man borde ha lyckats bättre. Jag hade ju rätt goda förutsättningar ändå innan. INte för att jag någonsin haft nån höjdarlön, men jag har alltid haft jobb, aldrig varit långtidssjukskriven, hade ett litet sparkapital från mina föräldrar (som nu är investerat i huset och tyvärr annan skit som inte var nån investering) som jag fick som förskott på arv. Det är borta nu.
Jag har inte haft några studielån att orda om (20000 när jag var i Ry och pluggade) och inga andra lån förutom än på boende.
Jag har alltid rättat munnen efter matsäck och klarat mig själv. Har t om kunnat lägga undan en slant och spara ihop till en resa då och då.
Sedan jag träffade min man så har jag 0 kr i sparande i princip (några fonder som går dåligt har jag, jag gjorde en brakförlust på fonder i samband med skilsmässan).
Vi har belånat huset upp till taknocken, båda bilarna är belånade och ja, det känns som ett stort misslyckande för mig alltihop.
Tack och lov får vi ärva en del kläder av min kusins flicka, och så länge mormor o morfar finns sponsrar de med vinteroveraller och ibland även skor.
Men just detta drag hos maken att leva stort ("vi lever bara en gång") fastän vi inte är ekonomiskt utrustade för det, gör mig galen.
Det är fan pinsamt att man har två dyra bilar, stort hus, reser, och så har man knappt råd att köpa kläder åt ungarna
Jag hatar kreditkort men maken tycker det är toppen.
Jag brukar säga åt honom att han ska kolla på Lyxfällan, för det är fan VI. Men han håller inte med. "Det fixar sig" vettu!
Själv har han sina tillgångar "over there" och när han behagar frigöra dem så vi kan renovera huset, det tror jag aldrig jag får uppleva.
Våra barn kommer heller inte att få något kvar efter oss eller ha någon startplåt i livet. Annat än en mamma som kommer stötta dem i vått och torrt då förstås. Men det kommer man kanske inte så långt på...
Blommis; hoppas huvudvärken går över. Och jag minns med fasa era bilreparationer . Funderar ni på pelletsuppvärmning nu eller bergvärme?