Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Lanovia igen, det där sättet att uttrycka sig har jag funderat väldigt mycket över sedan jag joinade BT,  alltså när man säger "du har alla rätt att känna...bla bla" eller som du sa nu, "ja vet inte om jag har rätt att känna.."

Vaddå???? Känslor kräver väl ingen ansökan om känslolov? Man känner väl inte vad man känner för att man utövar sin rättighet i något avseende?
    En känsla är en känsla och den kommer upp inom en helt oombedd.

Det kan vara destruktiva känslor, ffa om de tillåts styra över ens liv och påverka en så att man gör dumheter. Kanske kan de avfärdas som omotiverade, fåniga, oproportionerliga eller överdrivn. Och säkert är att alla aldrig kommer att vare sig förstå eller bejaka. Men det kan aldrig handla om att man inte skulle ha rätt att känna som man gör.

Känslor är dessutom betydligt lättare att hantera ifall man identifierar dem sådana som de är, erkänner dem för sig själv och sedan funderar på vad det är som lett fram till den känslan och ifall man vill göra något åt den, isåfall kan göra en plan. Ifall man vill ha mer av den så kan man göra en strategi för det med.

Tycker jag.

• passionsblomman

Ingen har ringt från CvL.

Och jag inser att jag var så skärrad igår när jag pratade med dem, att jag inte kommer ihåg ifall de sa att de ringer oavsett besked, eller ifall de bara ringer om det sket sig. Så jag håller på att gå åt här.

• passionsblomman

Fy fan!

Och nu kom svärmor och undrade "ja, äter ni middag här ikväll då för jag behöver ju veta någorlunda" Ja vi vill också veta, men inte fan är det middagen vi tänker på!!!

Och sambons kompisar undrar om vi kommer på 40-årsmiddag ikväll.
    Vi vet inte, men vi har beställt vårt bidragfrån stans finkonditori.

Och sambon har åkt till samma kompis och lämnar sonen där-för deras son ville leka med honom.
    Alltså sitter jag ensam, bortsett från svåronen och sambons morbror(som ingår i den här familjen som ngn slags bons-svärfar.

Vi har tid kl 14 btw.

• passionsblomman

lanovia 08 skrev 2010-11-05 10:06:50 följande:
    Blommis när man själv har något viktigt att tänka på är det svårt att förstå andras prioriterinar.Vad har ni för tid kl 14??? *kliar mig i huvudet och försöker fatta*

OM vårt ägg delat sig vidare, ska det återföras (ET) kl 14.

Det vet svärmor och svärfar mkt äl och de vet att vi inte vet. Jag tycker faktiskt de bordde fatta att ifall vi får negativt besked kanske vi bara packar våra saker och drar hem för att bryta ihop ifred.

Men min svärmor hör inte till dem som tänker så värst långt så värst ofta.

• passionsblomman

lanovia 08 skrev 2010-11-05 10:01:02 följande:
    Vad skönt att läsa era kommentarer ni skrivit som svar till det jag skrev. Har oroat mig inatt för att jag skrev mer än vad jag hade rätt till.

Det har du verkligen inte gjort! Oroat dig i onädan har du däremot gjort!

• passionsblomman

Jag sa till svärmor, "jag fattar att alla andra undrar över mat och hur länge vi stannar. Själv sitter jag dock här med telefonen (viftar med telefonen) och väntar på att få veta om allt gått åt helvete och vi gjort allt det här helt förgäves, och det vi behöver veta NU är ifall vi ska till Uppsala till kl 14 eller om vi ska bryta ihop och åka hem. Vi har ingen aning och mer exakt än att om vi får åka, så kommer vi att äta 40-årsmiddag hos Kalle, kan du inte få veta nu. Du behöver inte tänka på middag åt oss hur som helst."

Bara det att när jag kommit till delen "bryta ihop oh åka hem" så går svärmor sin väg med ett "jajajajjaja". Eftersom det obehagligaste hon vet är när man pratar om något riktigt känsligt. Så den sista delen hörde hon nog aldrig. isåfall hörde hon den ute i köket. Hon får därmed skylla sig själv om informationen om att vi inte vill ha middag inte kom fram.

Jag AVSKYR när folk GÅR medan man pratar med dem! Min sambo gör ofta (surprise) exakt likadant. Han har börjat fatta att det är ett misstag ifall man vill att det ska sluta väl.

• passionsblomman

Fjällbruttan skrev 2010-11-05 10:35:08 följande:
      Ditt ägg!!! Och då tar jag den 10/11 då...knorrar...Nä, det är för fasiken den 14!! Jag tänker härmas Du kan få första messet, bara jag får andra

Det är klart vi ska tippa samma dag! Det är ju rätt dag!

• passionsblomman

Flamman, det är klart att ni kommer att behöva prata med varandra i någon form av ledda samtal i allt det här. Men man kan faktiskt inte göra allt och ta alla steg på en och samma gång. Det är en enormt stor process som ni gått in i med den här utredningen och den väcker hur mycke som helst i er båda. Ni är dessutom helt i otalt med varandra, eftersom det han håller på att inse är nytt för honom, medan du kommit till gränsen för vad du tål.

Jag tror att det är bra om du får ösa hos någon annna, för det är så mycker ilska hos dig just nu-på så många nivåer. Och din karl behöver ju få sin diagnos fastställd, acceptera medicineringen och allt det. Förmodligen blir han mer mottaglig för samtal och straegier för er fortsättning utifrån det.

Men allt det ni har bakom er måste ni ju också försonas med och kunna lämna, så att det inte äter upp ert nu och er framtid.

Min hemska depression i början av vårt liv ihop var gräslig även för min sambo, men jag har vid flera tillfällen fått säga till honom att han måste sluta straffa mig för allt jag gjorde, inte gjorde, sa och bettedde mig då, för om antingen kan han förlåta mig att jag fick den sjukdomen och vi kan fortsätta framåt, eller så måste vi gå vidare på varsitt håll. Man kan inte leva med någon som vill hämnas på en tio år senare för något man faktiskt själv inte bad om att drabbas av. Och skuld tar död på vilken kärlek som helst.
    "Du måste välja att förlåta mig och sätta mig fri från all den skulden, fast vi båda vet att den tiden gjorde sår i dig. Jag kan aldrig göra annat än säga att jag fattar det.
    Eller så måste du stå för at du inte kan förlåta mig, och då får ja försöka leva vidare ensam och inse att den depressionen kostade mig mitt förhållande"

En sak som kanske vore bra för er just nu, om ni kunde sluta den överenskommelsen, vore kanske om ni kunde bestämma och lova varandra att inte dra grälen till "jag vill skiljas" just nu, utan båda liksom bestämma att ni vet att allt är rätt jävligt och att känslorna svallar, men att ni kan låta det finnas space för det eller acceptera att så är det, utan att dra det till just den hemska spetsen varje gång.
    Kanske bestämma ett "time out tecken" eller något, där ni bara får lov att gå iväg och riva sönder tidningar i ett hörn, kasta vedträn ute på gården eller vad som helst, men inte säga mer som gör ont.

Eller så måste ni vräka ur er allt det där som gör så ont, så att ni kommer till en punkt där ni skrikit klart.
    Jag vet inte.

• passionsblomman

Nu har jag varit och duschat utan att någon ringde under tiden. Nu borde de väl ändå ha ringt ifall vi inte ska åka? För nu måste vi ju åka snart!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans