I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
Daa: vet inte om jag sagt det (?) men HURRA för beviljad HP!!
Daa: vet inte om jag sagt det (?) men HURRA för beviljad HP!!
Fru Bygg: jag hoppas också att ni får vara friska nu så att du mår bättre. Kram!
Bruttan: men vad otäckt med olyckorna!! Kan tänka mig att stora I måste ha varit skärrad där ett tag!
Här kommer recepten:
Saffransmums
Bakas i långpanna och får ett glasyrtäcke med kokosflingor.
Till 40 bitar:
300 g smör
4 ägg
5 dl strösocker
9½ dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1 pkt saffran, 0,5 g
3 dl mjölk
Glasyr:
65 g smör
½ dl varmt vatten
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1½ dl kokosflingor
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i smeten. Lös saffranet i mjölken och blanda ner. Vispa till en slät smet. Häll upp i en bakpappersklädd långpanna, 30x40 cm. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt den svalna.
Glasyr: Smält smöret och rör i vattnet. Låt svalna och rör sedan i florsocker och vaniljsocker. Vispa tills allt blandats till en slät glasyr. Häll den över kakan och bred ut den jämt. Strö på kokos och låt det stelna. Skär kakan i bitar vid serveringsdags.
Mjuka pepparkaksmums
Bakas i långpanna och skärs i bitar.
Till ca 24 bitar
150 g smör
350 g ljus sirap
2½ dl strösocker
1 påse pepparkakskryddor
2½ dl mjölk
2 ägg
1 tsk bikarbonat
2 msk varmt vatten
5½ dl vetemjöl
1 dl vispgrädde
150 g ljus hyvlad choklad
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull tillsammans med sirap, socker och kryddor. Drag kastrullen från värmen och rör i mjölk och ägg.
Lös bikarbonaten i vattnet och blanda ner det. Tillsätt mjölet.
Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna, 34x24 cm, och grädda mitt i ugnen 45-50 minuter tills kakan stannat i mitten. Låt den svalna.
Koka upp grädden och dra kastrullen från värmen. Bryt ner chokladen och rör tills den smält. Bred chokladglasyren på kakan och låt den stelna. Strö över chokladen. Skär kakan i bitar med en vass kniv.
Jaaa Hvidis, hoppas trombosutredningen går bra!
Den 12:e är numer taget av dig!
När jag väntade Moa var det vinter, hon är född i mars, så kunde jag tack och lov ha min ullkappa hela tiden. Var ju inte så stor då. Kan varmt rekommendera vinterjacka för man fryser när det är kallt trots den inre värmen. Den här hösten har jag haft Polarns mammaparkas, som jag varmt kan rekommendera! Det bästa med den är att den inte ser ut som en gravidjacka och att man kan använda den efteråt. Många som inte ens är gravida köper den.
Apropå trådträff kan jag varken Kristi flygare eller pingst men det ska ju inte hindra er andra om det passar er bäst. Adventsfika i Casa Passion hade inte gått av för hackor det heller men jag kan inte då heller, en av svågrarna fyller den 11:e och så lär jag ha fullt upp med Puerto då
Och Blommis: visst ser jag på "Så mycket bättre", det är lördagens höjdpunkt!
Hvidis: vad skönt att testerna inte visade nåt! Men huvva för 7 rör blod!!
Bruttan: vilket jäkla ärkeas!! Hur kan man bara bete sig sådär mot sina barn?! Han kan äta bajs om han så vill och ösa presenter på andras barn så länge han sätter SINA barn först!!! *morr, morr*
Idag har Fru Sy och Heloise tippat att Puerto ska komma. Har inte haft någon molande mensvärk sen i fredags. Det trycker på rätt mycket nedåt och jag tömmer tarmen flera gånger om dagen. Antingen sätter det igång pang bom eller så låter Puerto vänta på sig ett tag till.
Kom att tänka på en grej igår, BF med bebisen som blev MA var 18 april och BF med Puerto är 18 november. Det är nåt visst med datumet 18 känns det som. Moa har ju namnsdag på BF och min bästa kompis fyller år då. Återstår att se