• dreams come true

Alternativa bröllop?! Ge mig förslag!

Vi velar, vi hattar hit och dit och dit och hit. Bröllop hemma - bröllop borta, bjuda alla - bjuda få, buffé - serverad 3-rätters, budget - kosta dyrt.
    Vi besetämmer oss för något, och sedan ändrar vi oss. Sedan bestämmer vi oss helt och fullt....faaaast kanske....

Så ge mig alla förslag ni har på olika "typer" av bröllop. Allt från era tokigaste idéer till era drömbröllop. Allt som snuddar vid en realistisk tanke.

För att klargöra läget så ser var situation ut som följer. Vi är heltidsarbetande medelinkomsttagare med hus, bil och ja... (dvs. inga fantasisummor till att lägga på ett bröllop). Vi har tre barn som i dagsläget är 6, 3 och ½ år gamla.
    Vi tänker oss vigsel inom 2 år och barnen skulle kunna vara hos barnvakt max en vecka om era tankar snuddar vid en bortatanke...

SÅ, bombardera mig med era tankar och idéer!

• Svar på tråden Alternativa bröllop?! Ge mig förslag!
  • RockTroll

Läste här idag om en tjej som skulle gifta sig under en konsert. Tufft! Men kan berätta hur vi ska göra. Vi har ingen jättebudget, sambon jobbar och jag är arbetslös efter att ha varit mammaledig. Vi ska gifta oss i trädgården utanför festlokalen som är en bygdegård och dottern ska vara brudnäbb. Vi ska ha grillbuffe, tårtbuffe som vi brudparet själv bakar och efter det godisbuffé. Vi kommer för övrigt ha rcokbilly/rock tema och jag ska ha 50-talsklänning och mannen är stilig i kritstreckrandigt med hatt och knallröd slips. Förhoppningsvis hittar vi ett bra röjjigt band med.

Lite så vi tänkt än så länge men har knappt ett år kvar :)

• pyrro

Ni verkar i ungefär samma sits som oss förutom att vi har två barn 3år och 11 månader. Vi gifte oss förra helgen och hade ett för oss fantastiskt bröllop.

Vi hade först bestämt oss för att smita utomlands bara vi två men sen ändrade vi oss. Vi funderade på vad som var viktigt för och kom fram till att vi ville ha få gäster och bjuda flott istället för att lägga samma budget på fler gäster. Så jag tycker att ni ska bestämma ungefärligt antal gäster som ni vill ha först.

Vi valde utomhus vid en älv eftersom vi båda (ffa min man) är utomhusmänniskor och det var fantastiskt vackert. Sen la jag väldigt mkt tid till att planera alla detaljer till festen så att dom kändes personliga och genuina och inte bara följde en mall.

Visst kan ni ta in förslag men ni måste ändå följa er hjärtan om det ska bli rätt för ER

Lycka till"!

• dreams come true

Pyrro: Det är det som är grejen. Vi kan tänka oss nästan vad som helst, men ingenting känns sådär 100% rätt. Förutom att vi vill gifta oss. Vi har varit inne på er tanke också. Att ta med oss våra närmsta och åka iväg. Bjuda på boende och flott middag på restaurang. Men då känns det lite som att man missar festen efteråt. Samtidigt som att den i vissa lägen inte känns jätteviktig...
    Hur svårt som helst det här... kanske ska man bara bestämma sig för något.
    Just nu sitter vi och pratar om att gifta oss utomlands (igen), bara vi två och en vigsel och en skön semester. Sedan kan man ju ha middag och fest när man kommer hem igen. MEN, saken är den att det drar iväg fort i pris i alla fall. Tittar exempelvis på fritidsresors förslag till Italien och vi är snabbt uppe i 15000:- om man vill fixa hår och så. Sedan tillkommer resan och uppehälle. Ja och så festen hemma såklart. Och så kläder, ringar m.m. Det blir många pengar fort. Då kanske man lika gärna kan lägga det på en fest hemma och göra det ordentligt...och så är vi tillbaka på ruta nummer 1.

• SueAnne

Jag känner precis igen det där med att inte kunna bestämma sig...

Ett tips jag fick av en kompis, som funkade jättebra för oss, var att fråga sina närmaste vänner vad de tyckte skulle passa. Alltså inte bara hur de skulle göra, utan vad de tycker skulle passa er. Man får en del väldigt intressanta förslag, faktiskt!

Sedan skall man ju göra som man vill, och ett bra tips är att inte fråga föräldrar/svärföräldrar utan ens närmaste vänner, men det kan ändå komma fram en hel del bra idéer.

• MariaEson

I en luftballong med de allra närmaste i familjen? Man får ju liksom brudskål på köpet och kanske ett nytt efternamn ;)

• dreams come true

MariaEson: Låter lite halvt vanskligt med luftballongen då risken är stor att vädret inte tillåter någon färd...annars är det en väldigt romantisk tanke!

SueAnne: Bra idé, får nog testa den!

• pyrro

Vår tanke var också att ha en fest hemma efter att ha gift oss utomlads men vi kom också fram till att det snabt drog iväg med "onödiga" utgifter som vi kunde lägga på fedsten hemma istället. MEn jag tycker fortfarande att det hade varit jättehärligt att vara bara vi två på vigseln och sen ha en fest med familjerna hemma.

• Retrobohem

Ni kan ha ett eftermiddagsbröllop med coctailparty efteråt, ingen middag, eller åka iväg och gifta er och komma hem och ha brakfest!

• LillieMae

Jag o min blivande ska ha festivalbröllop.
    Massa band o ganska laid back, ingen sittning direkt även om det kommer finnas mat.
    Det ska finnas popcornmaskin o sockervadd o cupcakes.

Jag längtar som fan :)

• Florens09

Vi planerar för närvarande just som du beskriver att gifta oss utomlands med närmaste familjerna och ha en brakfest hemma innan istället. Men bara administrationen på plats på stället kostar 16000 (tillstånd från kommunen och weddingplanner som sköter alla bokningar då vi inte kan språket) och då är inte boende, mat, transporter osv fixat. Våra vänner är dock helt med på idén och tycker det vore prima.:)

• Marängtrollet

Känner också igen mig..
    Ena minuten funderar vi på att ha ett "vanligt" kyrkobröllop med 35 gäster och fest med tre-rätters. Nästa minut funderar vi på att bara vara vi två i kyrkan med familjen som vittnen och gå någonstans och äta gott, eller så sticker vi iväg någonstans och gifter oss i samband med resan..
    Men det känns som du säger kanske lite "tomt" utan någon fest alls...?

Jättesvårt, och nu vill de som äger festlokalen veta om vi vill ha den eller inte i maj.

Varken jag eller min sambo gillar att vara i centrum heller, så det känns lockande att smita iväg. Men kanske blir de äldre gästerna samt de vänner vi varit bjudna till tidigare besvikna då? Bra idé att fråga sina vänner! Det kanske vi skulle göra..

• Ilys2

Vi ska gifta oss under vår dotters ett års kalas. Det blir ett borgligt kalasbröllop så att säga. Vi har hyrt en jättefin lokal med en härlig dunge utanför. I träden kommer vi hänga vimplar, lanternor och stora färgglada pompoms på snören. Vi kommer ha släkt och vänner i en ring runt oss och när vigseln är klar så får alla blåsa såpbubblor o skåla. Sen tjoar vi lite o tänder grillen.

Efter grillning har vi lekar och sen avslutar vi med godisbuffé, tårta till barnen och bröllopsbakelser till de vuxna.

Kommer bli toppen.

offbeatbride.com/ är en bra sida om man vill ha ngt annorlunga. Ger massor m bra ideér.

Svar på tråden Alternativa bröllop?! Ge mig förslag!