• Sebastiána

Vad hade ni valt för mat?

Usch vilken ångest! I helgen tänkte vi bestämma oss för vilken sorts mat vi ska bjuda på.

1) Vanlig buffé

2) Sittande middag (lax/skaldjur/löjrom el.dyl till förrätt och hjort till huvudrätt)

3) Förrätt som ovan och grillbuffé till huvudrätt (vildsvin, ren, hjort + tillbehör)

Det finns ju för- och nackdelar med allt. Det är mer stil på sittande middag och lättare att hålla reda på talen, men samtidigt kan det bli stelt. Vi är inte mer än drygt 50 personer och har en skicklig toastmaster så det skulle säkert funka med buffé.

Grillbuffé innebär att köttet definitivt är färsklagat, men tänk om det blir mycket grillos. Jag hoppas att vi kan lägga upp tillbehören snyggt inomhus så kan gästerna gå ut och ta sin köttbit och sedan gå in och välja tillbehör (typ potatisgratäng, sallad, olika såser). Det får inte bli gatukök av det hela.

Vad tycker ni?

Kan tillägga att vi har tänkt ha tårtan som efterrätt.

• Svar på tråden Vad hade ni valt för mat?
  • uppochhoppa

Äter ni inomhus? Det borde väl gå att lägga färdiggrillat på fat och ställa in på buffén!? Det är trevligt med buffé, var på ett bröllop med buffé i somras och det fungerade bra. Föredrar kanske ändå sittande middag, är personalen bra så märks den ju inte och då blir det inte stelt. Tror bordsplaceringarna mer bidrar till ev stelhet, och liksom hur toastmasters pratar och hur tonen i inbjudan o ev hemsida är, men det är en gissning! Hjort är jättetuff! Mums!

• Biscuit

Allt låter super gott. Jag tycker dock inte att ni ska be gästerna gå ut och hämta köttet själva utan i så fall be kocken lägga upp på fat och gå in med. Dels för att man som gäst inte vill lukta stekos och dels för att det kommer bli ändå svårare med talen om ni har folk både inne och ute under middagen.

• Sebastiána

Bra idé att ta in köttet! Varken vi eller gästerna vill ju bli inpyrda med stekos.

En av de saker jag oroar mig mest för när det gäller catering är just köttet. Jag har varit på flera middagar med catering där köttet varit segt och överstekt. Med grillning på plats slipper man ju det. Vi vill ha en rustik touch på vårt bröllop. Festen hålls i en lokal där man tidigare haft vagnar och droskor - lite källarliknande men på markplan - med bjälkar i taket och träpelare.

Jag tror att vi stryker alternativ 1 direkt. Det blir antingen sittande middag eller grillmiddag. Hjort vill vi ha i vilket fall som helst.

• AnnC81

Jag tycker det låter väldigt trevligt med grillbuffé om man tar in köttet som redan är sagt här. Tycker personligen buffé är bra på så sätt att man själv får plocka den mat man tycker om och att alla blir mätta då mängden mat inte är begränsad som den är vid sittande middag. :) (vissa äter ju mer och vissa mindre..)

• Sebastiána

Som ni märker är jag ganska inne på det här med grillat just nu. Det blir ju faktiskt lite som ett mellanting mellan sittande och buffé på sätt och vis. Vi kommer att ha en förrätt och på grillbuffén kan man välja olika sorters kött (vegetariska alternativ vid behov) och olika tillbehör som potatisgratäng, sallad och olika såser. Det blir mer som en vanlig huvudrätt men man går och hämtar den själv. Var på ett bröllop för några år sedan där de hade liknande upplägg (men inte grillat då) med förrätt som låg på tallrikarna när vi kom och sedan bars huvudrätten in och man fick själv gå fram och ta så mycket man ville ha.

Det roliga är att jag föreslog detta redan för ett halvår sedan. Då tyckte min BM att det absolut inte gick för sig. Nu härom dagen säger han plötsligt: "Man kanske skulle bjuda på grillat?!".

• AnnC81

Sebastiána skrev 2010-08-19 10:36:46 följande:
    Det roliga är att jag föreslog detta redan för ett halvår sedan. Då tyckte min BM att det absolut inte gick för sig. Nu härom dagen säger han plötsligt: "Man kanske skulle bjuda på grillat?!".

Hahaha! Typiskt killar, idén måste vara "deras". ;)

• Emmilie87

Kör på alternativ 2, tycker jag :)

• lovis80

Jag var på ett "grillbröllop" förra sommaren, Urtrevligt. Förrätten i det fallet var västerbottenpaj med kräftröra som kom in med serveringsfat där var och en fick lägga upp de dom ville ha (pajen var dock färdigskuren). Huvudrätten var potatisgratäng, sallad, kantarellsås allt i skålar och på fat med gämna mellanrum på borden. Köttet, vildsvin stod och grillades utanför på en stor grilltunna dit alla fick gå och hämta. (fanns även fisk, röding tror jag för dem som inte åt kött). Min känsla var att det var mycket trevligt och lättsamt och jag tror att det faktum att man fick gå och hämta köttet själv bidrog till det.

Svar på tråden Vad hade ni valt för mat?