ClaraH skrev 2010-08-19 13:14:44 följande:
Nu svarar jag precis som jag skulle göra och då skulle jag inte välja till mer kött utan någon slag fisk. t.ex. kall inkokt lax som är enkelt att göra dagen innan. Till det en sauce vertes som man också gör dagen innnan. Eller en varm- eller kallrökt lax, ni skulle ju ha lite såser som kanske passar till det också. Jag tror många uppskattar fisk som
komplettering.Om du ändå vill ha kött så skulle jag göra rostbiff. Gör själv dagen innan, man kan göra både fransk eller engelsk rostbiff. Den franska steker man i låg temperatur till önskad innertemp, den får samma färg inuti längs hela snittytan. Den engelska varianten steker man i högre temperatur och då får man en grå kant utåt. Vänta med att skär upp den tills den har kallnat annars släpper den köttsaft. Själv föredrar jag den franska varianten, blir saftig och god. Gjorde den senast till min sons studentfest då vi hade buffé och fick mycket beröm. Alla ovanstående recept finns det gott om på nätet. Någon som också uppskattade på den buffén var att jag hade gjort fruktspett men vatten- och honungsmelon, jorgubbar och färsk ananas. Det kändes fräsch som sommarmat. Men jag tycker inte att du glömt något.
Precis så hade jag en tanke om, lax eller någon sorts fisk men var så osäker på om det funkade ihop med köttet å särskilt västerbottenpajen.
Hade oxå tänkt ha lite frukt men ditt förslag om spett var ju briliant!!! Tack så mkt för dina tips å råd
Så du har med en son som är lite större. Min är 14 så jag har 5 år kvar till stundenten...hihi. Shit va tiden går fort det är ju snart, hehe!
Jobbar du med catering? Du funderade väl även på att sy din klänning väl? Bra att vi kan byta lite tips