mamablues skrev 2010-08-20 08:43:57 följande:
Lite som vi då!! Vi köper färdig potatisgratäng som är helt underbar! Säljs i 2kg förpackningar å kostar ca 50:- på Williys!! Vi har verklgien letat billigste priser överallt å kommit fram till att man får ta maten från olika företag. B la köper vi på Dafgårds (ligger bara 4 mil härifrån) å där har de en outletbutik där de säljer väldigt billiga matvaror. Låter så fel med outlet bara...haha! Det är inget fel på maten utan det säljs där det som blir fel i tillverkningen. Ex om de har ställt in rostbiffsskivningen på 1 mm för stor så får det inte säljas till butik. Eller om ciabattabröden är för små. Blev tipsad av en kompis om detta och hade glömt av det. Handlade där för flera år sedan när jag bodde i Källby (där Dafgårds ligger). Å där kan man spara tusenlappar Inget fel på maten alls utan bara storleksmässigt ut i butik! Så den turen har vi å därför kommer vi väldigt billigt undan! Vi ska oxå ha godisbuffé men den amerikanska varianten!! Ha en bra dag du med
Det tråkiga med den lokalen som vi vill ha våran bröllopsfest i är att det är väldigt dåligt med laga mat utrymme. Det är bara en helt vanlig ugn och det finns inte mycke kyl och frysutrymme heller. Bara en vanlig kyl och en jätte liten frys.
Hur många gäster blir ni på erat bröllop? Vi har bjudit 80 st samt att vi har hört att det hör till vett och ettikett att bjuda bandet som spelar och om man har någon form av serveringspersonal eller barpersonal på mat. Så om nu alla skulle tacka ja (vilket det säkert inte blir, brukar ju alltid vara någon som tackar nej) så blir vi ca 90 personer. Hur många potatisgratänger måste man köpa då? Står det på förpackningen för hur många personer det är?? JAg bor utanför Västervik och jag har ingen aning om vi har tillgång till att köpa kött så billigt.
En annan fundering som vi har haft är catering och sådana brickor som sun moon skriver om. Men vi vill så gärna ha potatisgratäng till. Vi tycker att det är så väldigt gott med det och man blir mätt. Vi vill ju inte att gästerna ska sitta och vara hungriga fast vi precis ätit. =)
En annan fundering jag har är bröllopstårtan. Det enda vi vet är att vi vill ha med marcipan på för det älskar vi, sen kan det bli så att vi måste ha en annan på grund av allergi, emn det är inget som vi vet i dagsläget. Jag vet också att vi har gäster som är laktosintolleranta och en annan som inte tål mjölk alls.
Först när vi pratade bröllopsmiddagen ville vi ha räkcoktail till förätt men sen kom vi på att minst två stycken av våra gäster är dödligt allergiska mot skaldjur så det vill vi inte riskera.
Sen landade vi på buffé och tänkte att då kan vi ha mycke goda olika frukter. =)
Sen blir alkoholen en annan femma som vi inte har en aning om hur vi ska göra med. Om vi ska bjuda på det till maten och kaffet och sen ha en bar där folk får köpa till ett billigt pris. Vet inte alls hur vi ska göra.