Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Fråga prästerna 13

Jag är inte präst, men tänkte bara tillägga till bruden82 och andra att det finns många präster här på BT. De flesta brukar läsa och skriva här. Några av de flitigste prästskribenterna är Kjell Präst, Soldemor, Jeez och Burre Präst. 

• Duchess

Gillar man inte ordet döden så brukar det gå bra med t ex "Så länge vi båda lever". 

Varianter som "I all evighet" eller "tills livet skiljer oss åt" har en annan innebörd, och är inte okej (i Svenska Kyrkan, ska tilläggas). 

• Duchess
    pyrro skrev 2010-08-29 18:30:32 följande:
    PErsonligen tycker jag att "Så länge vi båda lever" låter otroligt uppstyltat...som en dålig översättning av en filmtitel
    Tja, men det funkar rent teologiskt iaf, om man nu inte vill ha med ordet "döden". Har du något bättre förslag så får du gärna lämna det här i tråden. 
  • Duchess
    Karamellen skrev 2010-11-02 12:19:16 följande:
    NU tror jag att jag fattat. Nu var den enda källan i och för sig wikipedia men det står såhär: "Församlingens nuvarande namn och utbredning gäller från den 1 januari 2010, då Piteå stadsförsamling inkorporerades i Piteå landsförsamling. De båda församlingarna var åtskilda i 323 år." *fattar lite mer* Om jag nu fattar rätt har man slagit ihop stadsförsamlingen och landsförsamlingen och den kallas rätt och slätt Piteå församling? Då blev det ju genast mindre krångligt!
    *kikar in* 

Ja, det finns bara Piteå församling numera. Luleå stift (Norr- och Västerbotten) har slagit ihop flera församlingar de senaste åren för att spara pengar på administrativa kostnader. Lite söder om Piteå så har t ex Byske-Fällfors blivit en församling. Det kommer med all säkerhet att bli ännu fler sammanslagningar de närmaste åren.

Luleå stift är indelat i åtta enheter (kontrakt). Piteå är ett sådant kontrakt. Där ingår församlingarna i Piteå, som just nu är Piteå, Älvsbyn, Hortlax, Norrfjärden, Arvidsjaur och Arjeplog. Jag gissar att Hortlax och Norrfjärden ligger i tiden för sammanslagningar de närmste åren. 

Outar jag vad jag jobbar med nu?

Svar på tråden Fråga prästerna 13