Karamellen skrev 2010-11-02 12:19:16 följande:
NU tror jag att jag fattat. Nu var den enda källan i och för sig wikipedia men det står såhär: "Församlingens nuvarande namn och utbredning gäller från den 1 januari 2010, då Piteå stadsförsamling inkorporerades i Piteå landsförsamling. De båda församlingarna var åtskilda i 323 år." *fattar lite mer* Om jag nu fattar rätt har man slagit ihop stadsförsamlingen och landsförsamlingen och den kallas rätt och slätt Piteå församling? Då blev det ju genast mindre krångligt!
*kikar in*
Ja, det finns bara Piteå församling numera. Luleå stift (Norr- och Västerbotten) har slagit ihop flera församlingar de senaste åren för att spara pengar på administrativa kostnader. Lite söder om Piteå så har t ex Byske-Fällfors blivit en församling. Det kommer med all säkerhet att bli ännu fler sammanslagningar de närmaste åren.
Luleå stift är indelat i åtta enheter (kontrakt). Piteå är ett sådant kontrakt. Där ingår församlingarna i Piteå, som just nu är Piteå, Älvsbyn, Hortlax, Norrfjärden, Arvidsjaur och Arjeplog. Jag gissar att Hortlax och Norrfjärden ligger i tiden för sammanslagningar de närmste åren.
Outar jag vad jag jobbar med nu?