Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Fråga prästerna 13

Hej alla präster och övriga intresserade! Jag undrar om det hör till vanligheterna för en organist att spela Bachs "Air" och visan "Där björkarna susa" på kyrkorgel? Jag tror att dessa skulle passa utmärkt som in- respektive utgångsmusik vid vår vigsel.

Jag vill även ha fler tips på bibelord som kan läsas upp under vigseln, gärna från höga visan. (Jag vill minnas sedan konfirmationsläsningen att denna del har mycket vackert att säga om tvåsamheten.)

Tack på förhand!

• MrsT2011

Är inte det där med kyssen en anglosaxisk tradition? Så som man ser i filmer där de säger "you may nooow kiss the bride...".

Var på ett (helsvenskt) bröllop förra året där flera av gästerna var besvikna på att det inte blev någon kyss i kyrkan, är folk så matade med detta moment via TV:n? Jag vill hellre kyssa min man ute på kyrktrappan där det är mer avslappnat och lättare för alla att ta bra bilder. Men gästernas eventuella besvikelse gör att jag tvekar... Vad tycker ni?

• MrsT2011

En fråga angående ingångs- och utgångsmusik: Vi funderar på att hyra in en säckpipa som spelar när vi går ut samt vid fördrinken utanför festlokalen. Brukar detta vara OK med kyrkans personal? Känner organisten sig "överkörd" om bara ingångsmusiken är på orgel? Vi vill inte ha säckpipa när vi går in då jag misstänker att gästerna kommer att tissla och tassla om denna överraskning hela vigseln igenom i så fall.

• MrsT2011

Ha ha, ja det är säkert sant, tänkte jag inte ens på! Det riktigt finurliga i det hela lär ju bli att hålla säckpipan hemlig tills det är dags, får se om man kan smuggla in denne genom någon annan dörr eller så...!

Svar på tråden Fråga prästerna 13