Fråga prästerna 13
Hej!
Har stött på ett litet hinder på min och BMs väg till äktenskapet, undrar om någon av er präster kan säga vad det är som gäller.
Får väl ta det ifrån början. Jag bokade vår hemförsamlings kyrka för ca 8 månader sedan, sekreteraren på pastorsexp. var jättetrevlig. Jag förklarade att vi gärna skulle vilja att min BMs kusin som är prästvigd och arbetar i en annan kyrka inom stiftet viger oss istället för någon av församlingens präster. Och det var ju helt ok. Jag frågade då om musiken och sekreteraren gav mig numren till både församlingens kantor och organist (de är 2) och sa att jag skulle ringa dem några veckor före vigseln för då skulle de veta vem som skulle tjänstgöra.
Idag kontaktade jag kantorn (via sms) och fick svaret att ingen av dem tjänstgör på lördagar enligt deras schema. Och att jag skulle kontakta pastorsexp... Eh är det normalt att ingen musiker tjänstgör på lördagar inom en församling? Vad kan vi förvänta oss, ska församlingen ordna någon annan eller kommer det åligga oss?
Har väl lite lätt panik just nu... och skulle som sagt gärna vilja veta vad jag kan förvänta mig redan nu. Ska ringa imorgon till pastorsexp. när de har telefontid.
Tack på förhand!