Fråga prästerna 13
"Härlig är jorden" är egentligen ingen begravningspsalm i Sverige heller, men den har fått den stämpeln eftersom den används så flitigt på begravningar. Det finns egentligen ingenting som hindrar att man har den på en vigsel, utom möjligen omgivningens reaktioner.
Jag är själv tveksam till psalmer på andra språk, skulle rekommendera att man i så fall la till den utöver de två obligatoriska svenska - men jag vet att andra präster här på BT resonerar annorlunda. Så du får nog tala med din vigselpräst.
Jag tror att brudkronan ska lånas i den kyrka i vilken man gifter sig - men jag vet egentligen inte alls, har aldrig haft en vigsel där församlingens brudkrona lånats.
Någon manual finns det inte, därav att vigselsamtalen kan se lite olika ut. Det finns inget påbud om att prästen ska ta reda på om paret menar allvar eller inte, däremot är det förstås den ansvarsfulle/a prästens uppgift att bromsa om han/hon känner att det är något fel, vi har ju ingen vigselplikt. Själv har jag vid ett tillfälle varit lite tveksam men valde till sist att ändå viga. Det finns inga regler för när samtalet ska ske eller hur långt det ska vara. När det gäller eventuella solosånger samt in -och utgångsmusik har ju prästen (tillsammans med musikern) sista ordet eftersom han/hon är ansvarig för gudstjänsten. Prästen kan alltså välja att säga nej till föreslagna musikstycken om han/hon finner skäl till det.
Jag höll det för mig själv, förde vissa diskussioner med arbetslaget dock. Jag landade i ungefär "Vem är jag att säga att det här inte är äkta kärlek".
Som jag förstår det är det en inspelad låt ni vill ha. Vissa kyrkor tillåter det, andra inte. En del kyrkor har ingen ljudanläggning. Jag skulle inte ha tillåtit dans fram till altaret.
sun moon skrev 2010-08-27 22:50:03 följande:
En liten puff!
Man lovar ju inte varandra att döden kommer att skilja en åt, utan att man ska försöka älska varandra hela livet. Ingen vet ju vad som händer efter döden, men den kristna tanken är ju (som redan nämnts) att äktenskap upplöses i och med döden.
Jag har faktiskt inte träffat några brudpar IRL som sagt att de haft problem med "dödenformuleringen" så jag vet inte riktigt hur de som har det resonerar
Lite stiltje härinne va?
Japp, så gör man!