nsdtr skrev 2010-10-31 21:09:19 följande:
Hej, jag har en fråga angående solosången under vigseln,, har en ide om att min solist ska sjunga två låtar,, en lugn och sen vill jag gärna att hon sjunger kärleken är evig med Lena PH, hon kan tänka sig att göra en liten "show" av den så det blir riktigt roligt,, vad tycker präster om det,, är det ok med det i kyrkan, o är det ok att applådera efteråt...
Här får du nog olika svar beroende på vilken präst du frågar. "Kärleken är evig" är i sig inga problem. Jag vet ju inte vad du menar med "show", om hon dansar eller hoppar på altaret, det senare skulle jag då be henne undvika Du förstår säkert vad jag menar, det är självklart både okay och bra att ha roligt i kyrkan men man ska också komma ihåg att den är ett heligt rum, invigt till gudstjänst. Det handlar alltså lite om att använda sunt förnuft. Jag vet att det finns brudpar som har dansat in i kyrkan, där skulle jag säga nej men andra präster har uppenbarligen sagt ja. Tala med er vigselpräst och beskriv tydligare vad du menar med "show".
Applåder tycker vissa (präster och andra)är okay i kyrkan, andra inte. Jag brukar uppmana församlingen att applådera i slutet av gudstjänsten när barnkören har sjungit, jag har vid ett tillfälle uppmanat till applåder efter kyrkokörens insats, och jag ber alltid församlingen applådera brudparet just innan de ska marschera ut ur kyrkan. Jag har däremot aldrig uppmanat till applåder efter en solosång som en vuxen person har framfört. Jag är alltså inte emot applåder i kyrkan generellt - men det finns som sagt vissa som är helt emot det. Så även här bör du tala med din vigselpräst om saken.