Inlägg från: Jeliqa |Visa alla inlägg
  • Jeliqa

50-talstråden del 1

Hoppas att jag också får vara med här :)

Jag är i valet och kvalet mellan två brudklänningar. En av dem är en alldeles fantastisk och unik brudklänning i original från 50-talet som är gjord i spets och är hellång, med kort släp och trekvarts ärmar. Jag är alldeles förälskad i den och har den redan hemma. Det enda problemet med den är att ärmarna är lite tajta och att underkjolen behöver bytas.  (jag kan ta en bild på klänningen någon dag om någon vill se)

Men nu har jag börjat fundera på att istället ha denna klänning från KiK som kommer passa lite bättre in i resten av konceptet på bröllopet. Jag hade tänkt att ha ett band i midjan till den i så fall.
    Hur bestämmer man sig?

• Jeliqa

Det blev faktiskt ingen av dem! Istället hittade jag ännu en vintage klänning i original från 50-talet som klickade med min personlighet direkt. Den är PERFEKT!  Hellång i spets, med kort ärm och en väldigt speciell framsida med 6 lager av tyll och spets, baksidan är helt i spets utanpå. Den är verkligen helt fantastisk! Ska försöka fixa en bild.

• Jeliqa

Jag fick hem min brudklänning idag och oj vad kär jag är i den! 
    Filmisar brukar det finnas gott om på tradera, jag köpte själv därifrån.  

• Jeliqa
    mojikanan skrev 2011-01-11 21:50:19 följande:
    Jag fanna alla mina filmisar på tradera med!!  Hittade en filmis med en kändis i brudklänning med så det var passande!!   Nu börjar det snart att dra ihop sig och det känns pirrigt!! När ska i andra brudar gifta er?? Vad roligt och grattis till klänningen!! Jag har haft min hemma ett tag nu och det är svårt att inte kika på den.. :) 
    Nu nästa veckan ska den sys om och ja är väldigt förväntansfull!!  
    Jag gifter mig den 6 augusti! Du då?
    Vad roligt att klänningen skall sys om så den passar dig. Behöver du ta in eller ut den? 
  • Jeliqa
    mojikanan skrev 2011-01-11 22:55:14 följande:
    Vi ska gifta oss den 25 Juni - Midsommardagen.. 

Jag behöver ta in klänningen så det var den enkla lösningen ( tack o lov : )  )
    men ja ska korta av den och sy till lite tyll längst ner samt skall det ett korsett i ryggen!!  
    Vad skönt att det blev en enkel lösning. Vad fint det låter med korsettsnörning i ryggen. Har du köpt din klänning vintage eller är den ny retroinspirerad?
    Själv behöver jag lägga ut klänningen 2 cm vid bysten, den sitter lite tajt nu men sömmerskan sade att det inte skulle vara några problem. :)
  • Jeliqa
    mojikanan skrev 2011-01-11 22:55:14 följande:
    Vi ska gifta oss den 25 Juni - Midsommardagen.. 

Jag behöver ta in klänningen så det var den enkla lösningen ( tack o lov : )  )
    men ja ska korta av den och sy till lite tyll längst ner samt skall det ett korsett i ryggen!!  
    Vad skönt att det blev en enkel lösning. Vad fint det låter med korsettsnörning i ryggen. Har du köpt din klänning vintage eller är den ny retroinspirerad?
    Själv behöver jag lägga ut klänningen 2 cm vid bysten, den sitter lite tajt nu men sömmerskan sade att det inte skulle vara några problem. :)
  • Jeliqa
    mojikanan skrev 2011-01-13 14:11:31 följande:
    Gjorde som så att ja såg ut en i en katalog som ja lät bli uppsydd av leverantörerna sen så ska min sömmerska göra justeringar så den får just "rockabilly" känslan.. Finns kort på klänningen på mina bilder.. 
    Men då är det bara själva grunden!  : ) 
    Väldigt fin klänning! Blir spännande att se  den när den är helt klar om du lägger ut bilder då :)
  • Jeliqa
    annaochmias skrev 2011-01-13 16:00:07 följande:
    Det finns ju ganska många loppisar i Sundbyberg, var låg den som du var på? På Sturegatan? Måste kolla in... :)

Ni som ska ha filmisar som placeringskort: använder ni originalen eller scannar in och skriver ut kopior? Har ni dem som de är eller klistrar ni fast dem på något underlag?

Det tar emot lite att använda originalen, de lär ju bli nedsmutsade/förstörda/borttappade...
    Vi använder originalen. Kommer sätta fast en lapp med gästens namn över filmstjärnans och sedan sätter vi fast dem på glasen med hjälp av miniatyr klädnypor som vi målat aprikosa för att matcha färgtemat.
  • Jeliqa

Vi ska ha Pachelbels canon när vi går in. Klassisk och fin.

Någon som har bra tips på vart man kan hitta fina flor/birdcage i  Sverige? Har tittat på Etsy men tänkte avvakta med att köpa därifrån ifall jag hittar någon närmare.

Svar på tråden 50-talstråden del 1