Inlägg från: justlove |Visa alla inlägg
  • justlove

Kuvertbröllop?

hej jag och min sambo planerar bröllop till nästa sommar i juli då vi nu kollat priser ch hur mycket folk vi vill bjuda så kom vi på att vi vill ha ett rätt stort bröllop men inte vill spara in för mycket.

kan man med att be gästerna betala för sin mat? å inte köpa bröllops presneter?

hur går man tillväga om man vill ha det så? ber man m pengar innan festen? ger man ut sitt konto nr då? kan man med att ta ca 2-300 per person?

gratis för barn under 10? 100 barn 10-18? då de ofta inte har inkomst å inte äter så mycket samt att det blir dyrt för en barnfamilj at betala massa?

tack på förhand

• Svar på tråden Kuvertbröllop?
  • justlove
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-20 19:16:07 följande:
    Man ska vara medveten om att inte alla är så positivt inställda till kuvertavgift som de som svarat på denna tråd. Därmed inte sagt att man behöver ta hänsyn till det, men man ska vara MEDVETEN om det.  Jag känner personligen ingen som tycker att det är en bra lösning. "Man kan inte bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på", så att säga. Detta är inget jag skriver för att starta en diskussion; Var och en får göra som man vill, men jag vill bara poängtera att det finns en risk att vissa inte tycker om det eller rentav inte kommer om man gör så. Till MarDal vill jag poängtera att om man har en avgift, om än för hela paketet, så är alkoholen ändå inte gratis. Alkoholdryck kan ingå i kuvertavgiften, men om gästerna betalar för mat och dryck så kan man inte säga att alkoholen är gratis. En petitess, men i alla fall. Sedan håller jag med Optimia: Det ÄR girigt och väl magstarkt att begära kuvertagvift OCH present. På sin höjd kan jag förstå att man anser det vara presenten, även om jag personligen tycker att man inte kan sätta ett pris på vad gästen ska ge brudparet för att få komma, men ska man dessutom ge presenter så är man inte gäst längre, utan enbart sponsor. 

hej tack för svaret, jag tror inte du ville starta en diskution är bara glad att det finns fler åsiker det va det jag var ute efter=) ingen demokrati utan fler sidor=)

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-20 19:19:13 följande:
    BWI - förhoppningsvis känner brudparet sina gäster och vet vilken inställning de har till kuvertavgiften. Det blir alltid stora diskussioner här på forumet när det kommer på fråga Inom vår vänkrets är det inga problem, de flesta tycker att det är bra, för det löser presentproblemet.Vet man inte, så kan man ju alltid fråga sina vänner innan man bestämmer sig.
    ja jag ha frågat min brudtäna lite om det och hon har ju inga problem med det men min mamma tycker inte man kan be om det men hon tycker man kan be om bidrag till bröllopsresan istället.

jag är mer inne på kuvertavgift pga att det öser många problem med budgeten med det menar jag att jag har koll på den=)

• justlove
    Skumboll skrev 2010-08-20 19:54:57 följande:
    Helt ok med kuvertavgifter för min del. Så länge det är istället för present.... av den enkla anledningen att jag hatar att leta presenter och blir glad om jag slipper det besväret och istället kan bidra med en summa till brudparet. 
    jo samma åsikt här=) jag bidrar gärna till mina vänners bröllop då jag vet att alla har inte hur mycket pengar som hällst och jag hjälper gärna de jag bryr mig om=)

jag hoppas bara att jag har rätt i att min släkt tycker det r en bra ide, vet att mina vänner större delen av familj och släckt tycker det är bra=)

• justlove
    Optimia skrev 2010-08-20 16:57:35 följande:
    Ja en rimligt låg avgift (typ 200-300 kr/pers som du skriver) istället för presenter tycker jag absolut är okej.  Speciellt tonårskillar äter ju en del, så jag tycker du/ni kan ta typ 200 kr för vuxna, 50-100 kr för tonåringar mellan 13/14 och 18 och 0 kr för yngre barn. På så sätt blir det inte *jättedyrt* för varken familjerna eller er.
    ja jag gick och funderade på det jag med=) antingen typ 50 kr 14-18 år och 0 kr 0-13 kanske en 200 för 18-upp.
  • justlove
    Grodfrun skrev 2010-08-21 02:14:14 följande:
    Nej, nej och ater nej sager jag! Jag tillhor de som som tycker att en brollopsfest ar nagot man bjuder in till. Det AR dyrt att gifta sig med hela faderullan vad det innebar, men sjalva vigseln kostar ofta inget alls beroende pa var man valjer att viga sig. Mitt forslag ar att soka runt pa forumet for tips pa hur andra par gor for att halla kostnaderna nere och anda kunna bjuda in slakt och vanner till ett trevligt brollopskalas! Att betala kuvertavgift far mig att tanka pa sittningarna vi hade nar gick pa universitet...
    tack fö din åsikt, ja många väntar ju i dagens sammhälle med att gifta sig å gör detta inte vid 22 årsålder, pga att man inte har råd, sj om jag vet att mina vänner vill ha en middag men inte har råd så skulle jag inte ha problem med att både betala en liten avgift samt hjälpa till att laga maten:)

jag är glad att jag får in fler än "posetiva" åsikter:) detta är tankvärt då jag sj inte visste om jag kunnde med att ta en kuvertavgift och funderar fortfarande på att inte göra det utan istället inte önska presenter och önska bidrag till bröllopsresan. men jag får se hur vi gör vad jag och killen kommer fram till=)

• justlove
    mattiasFästmö skrev 2010-08-21 11:04:37 följande:
      En sak med kuvertavgift som vi hade lite problem med är ju att vad händer om det går magsjuka just den helgen och hälften av alla gästerna ligger hemma och kräks och inte kan komma. Eller att någons släkting går bort straxt innan och att av den anledningen folk inte kommer. Förhoppningsvis händer ju inget av detta men OM det skulle vara så kan det ju vara bra att ha en plan B. så man inte står där med massa mat och sånt som man betalat för och sen går inte pengarna ihop. vet att det var ett av problemen för oss när vi hade funderat på att ha kuvert, att vad gör vi om många ställer in i sista minuten?
    hej ja detta är en sak jag gått och tänkt på faktiskt:) jo det är ju en bra fråga och jag inget bra svar än:) det beror ju på vem som blir sjuk och om personen vill ha pengarna tillbaka eller om personen säger att vi kan ta det som present. vet många av de som vi bjuder som inte bryr sig men det beror på summan tar man då 500 per person så bryr de sig men en 200 då kan det vara ok.

men det är tänkvärt=)

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-21 15:52:16 följande:
    Det är ju en samvetsfråga, men enligt etiketten ska man ju ge present även om man inte kommer på bröllopet.Själv bryr jag mig inte om etikettregler utan vi kommer att göra vad som känns bäst för oss och våra gäster och det blir troligen att vi önskar ett oss bidrag på valfri summa till bröllopsfesten. Vår budget faller inte om X antal gäster inte kommer och vi är inte heller beroende av deras gåvor för att budgeten ska gå ihop.
    jag bryr mig inte häller om ettiketten man får la se till att ha en summa för oanarde utgifter som kan gå till om folk inte kan.

vi har ju valt att tar vi kuvertavgift så e det bara vuxna max 2 perhushåll då som betalar! barn har ingen egen inkomst. så även om det är som i vårt fall min bästa kompis familj är som en extra familj och sonen fyller 21 nästa år men vi väljer då att bara hans föräldrar betalar i så fall max en 500 per hushåll. OM vi nu ska köra på detta=)

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:14:57 följande:
    Mattias fästmö - 16 juli 2011 Radbrytningarna verkar inte funka heller...
    Grattis=) vi planerar bröllop till den 9 juli 2011=)
  • justlove

hej ja det blev en het diskution om kuvert eller ej=) mycket tänkvärt, jo ja den stora skillnaden mellan kuvert eller önska sig till resan e la att ha koll hela tiden, vilket jag måste e la lite utav kontrollfreak gör hällre allt sj än att inte veta tar gärna över och planerar å fixar hela tiden till stora saker.

jo jag har med funderat på om man kan med, de jag pratat med som e min mamma en kompis och blivande svärmor tycker om iden och tycker det är jätte bra, min mamma därimot va lite skeptisk tyckte det va bättre att önska sig present till resan då, som kanske ändå inte blir av.

som jag kanske inte nämnt så har vi en son på nu 8 månader som tar mycket tid och kostar ju en del med hehe=)

som jag skrivit innan ska vi ta kuvertavgift är det max 2 per hushåll som betalar. 200-250 per person bara vuxna. spelar ingen roll om det bor barn hemma över 20 de betalar ej utan egen inkomst!

de vänner som pluggar som kan ha lite svårt för avgiften kan prata med mig om vad de har råd med jag vet att de som pluggar som jag känner säger till när de inte kan och inte tycker om något=) jag tycker inte man kan ta för mycket så max 500 för hela huset om det e 2 vuxna annars max 250 för en vuxen:)

å om man blir sjuk får jag ha min buffertkassa in för bröllopet till det.

men har efer alt börjat fundera på om man inte ska önska sig till resan, just för att det blir mer romantiskt och man ber inte om för mycket folk kan ge vad de kan å vill!!

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-22 08:13:44 följande:
    Det låter ju klokt!Beroende på hur man har planerat sin fest så är det ju ofta en del kostnader som minskar när gästen inte kommer - t.ex. alkohol om man nu inte betalar kuvertavgift där det ingår på restaurang och det är för sent att avboka.På de flesta cateringföretag får man ju justera antalet personer upp till tre dagar innan festen, och så många sena avhopp får man ju verkligen hoppas att det inte blir Ska ni ha festen på restaurang eller i hyrd lokal?
    min blivande svärmor jobbar ju så bra att vi kan låna lokal gratis så där tjänar vi in pengar=)

min mamma har erbjudit mig att hjälpa mig att göra en bufe=) som nog ska bestå av min mammas jätte goda potatissallad=) å lite mer som kan serveras kallt. får tänka ut något till vegiterianerna 2 st=) salladen=) sedan tänkte vi be några som åker till tyskland att köpa öl vin å sånt samt att i julklapp önska bidrag till bröllop som då består av kanske en box vin eller en flaska mouserande vin=)

sedan en sak jag läste som jag inte tänkt på för att håla nere kostnader för blommer till borden så tar vi min bukett samt buketten för tärnorna til borden så blir det i alla fall ca 3 buketter mindre man behöver köpa=)

får se jag känner mig lite obekväm i kuvert då jag inte vil kräva något.... men det var bra att göra denna tråden och få mer info vad folk kan tycka samt vad som kan ge fel å så=)

Svar på tråden Kuvertbröllop?