Inlägg från: mattiasFästmö |Visa alla inlägg
  • mattiasFästmö

Kuvertbröllop?

Jag tycker absolut att du kan ta kuvert, men kanske inte för barnen precis som du säger och var tydlig med det från början, att det kommer vara en kuvertavgift.

• mattiasFästmö

justlove skrev 2010-08-20 20:09:21 följande:
    ja jag ha frågat min brudtäna lite om det och hon har ju inga problem med det men min mamma tycker inte man kan be om det men hon tycker man kan be om bidrag till bröllopsresan istället.   jag är mer inne på kuvertavgift pga att det öser många problem med budgeten med det menar jag att jag har koll på den=)

En sak med kuvertavgift som vi hade lite problem med är ju att vad händer om det går magsjuka just den helgen och hälften av alla gästerna ligger hemma och kräks och inte kan komma. Eller att någons släkting går bort straxt innan och att av den anledningen folk inte kommer. Förhoppningsvis händer ju inget av detta men OM det skulle vara så kan det ju vara bra att ha en plan B. så man inte står där med massa mat och sånt som man betalat för och sen går inte pengarna ihop. vet att det var ett av problemen för oss när vi hade funderat på att ha kuvert, att vad gör vi om många ställer in i sista minuten?

• mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 13:07:25 följande:
      Om man har räknat med kuvertavgiften för att få sin budget att gå ihop bör man nog låta kuvertavgiften sättas in på ett konto i samband med anmälan till bröllopet. Det är inget ovanligt.
    Jo absolut. Men om folk då skulle ställa in i sista minuten pga magsjuka eller liknande så kan man ju inte kräva att dom fortfarande ska betala. Då får man ju ge tillbaka pengarna, vilket då gör en lucka i budgeten
  • mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 15:52:16 följande:
    Det är ju en samvetsfråga, men enligt etiketten ska man ju ge present även om man inte kommer på bröllopet.Själv bryr jag mig inte om etikettregler utan vi kommer att göra vad som känns bäst för oss och våra gäster och det blir troligen att vi önskar ett oss bidrag på valfri summa till bröllopsfesten. Vår budget faller inte om X antal gäster inte kommer och vi är inte heller beroende av deras gåvor för att budgeten ska gå ihop.
    Okej, ja jag skulle då betala tillbaka. Kuvertavgift brukar ju vara för mat och dryck, och om man då inte kan komma så borde man ju då inte heller kräva personen på kuvertavgift heller. Speciellt om det är en större familj med ungdomar och liknande. Jag skulle då aldrig kunna göra det. Men vi valde ju att inte ha kuvert utan löste det på annat sätt, just därför att man inte vill sitta där med skägget i brevlådan och inte kunna betala kalaset.
  • mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:01:24 följande:
    Ja, jag hade också betalat tillbaka Nu får man väl hoppas att inte gästerna blir sjuka i sista stund!När gifter ni er?

Nej precis! men man måste ha en plan B kände vi iallafall, om det nu skulle ske något. Fast nu slapp vi ju det! Vi gifter oss 23 oktober
  • mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:03:26 följande:
    Hääärligt, då är det ju nära!!!
    Oj, varför blev det stort och grått? Det har aldrig hänt mig förut! Måste ha lyckats med nåt hihi. Ja det är ju det fast jag ska börja plugga på måndag så just nu är jag mest nervös över det ^^ När gifter du dig?
  • mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:14:57 följande:
    Mattias fästmö - 16 juli 2011 Radbrytningarna verkar inte funka heller...
    Okej, ja det är ju inte så jättelänge kvar det heller! 
    även om det är en bit bort!
    jag vet inte om det är datan som knasar eller om det är jag ^^
Svar på tråden Kuvertbröllop?