Kuvertbröllop?
Man ska vara medveten om att inte alla är så positivt inställda till kuvertavgift som de som svarat på denna tråd. Därmed inte sagt att man behöver ta hänsyn till det, men man ska vara MEDVETEN om det.
Jag känner personligen ingen som tycker att det är en bra lösning. "Man kan inte bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på", så att säga. Detta är inget jag skriver för att starta en diskussion; Var och en får göra som man vill, men jag vill bara poängtera att det finns en risk att vissa inte tycker om det eller rentav inte kommer om man gör så.
Till MarDal vill jag poängtera att om man har en avgift, om än för hela paketet, så är alkoholen ändå inte gratis. Alkoholdryck kan ingå i kuvertavgiften, men om gästerna betalar för mat och dryck så kan man inte säga att alkoholen är gratis. En petitess, men i alla fall.
Sedan håller jag med Optimia: Det ÄR girigt och väl magstarkt att begära kuvertagvift OCH present. På sin höjd kan jag förstå att man anser det vara presenten, även om jag personligen tycker att man inte kan sätta ett pris på vad gästen ska ge brudparet för att få komma, men ska man dessutom ge presenter så är man inte gäst längre, utan enbart sponsor.