• Rufsas

Kuvertbröllop?

Har inte läst hela tråden men kan svara TS om att jag är starkt emot kuvertbröllop. Har man inte råd kanske man ska fundera om man kan ha ett annat koncept för bröllopet. Det känns även fruktansvärt oromantiskt med kuvertavgift. Hur gör ni med exempelvis studerande osv.? Ska de betala lika mycket?

• Rufsas
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:14:11 följande:
    Rufsas - jag tror inte vi ska ha kuvertavgift, men vi är så gamla så vi har inga studerande i gästlistan förutom våra egna barn. Våra vänner lägger gärna mycket pengar på krogen, på god mat och goda viner så här skulle det inte vara något problem. Men någon kan ju ha tillfälligt sämre ekonomi av olika anledningar, därför känns nog valfri summa istället för present bättre för oss (som man självklart kan lämna anonymt). För oss är det inte en finansiering av festen, utan ett sätt att slippa presenter. Och jag vet att ingen av våra gäster vill komma tomhänt. Men den som väljer kuvertavgift måste ju utgå från sin egen situation och noga tänka igenom allt sådant.
    Utan att säga har vi det gott ställt men jag hade ändå inte varit bekväm med att gå på kuvertbröllop. Känns snålt och ogivmilt. Om ni nu inte vill ha presenter kanske ni kan önska er valfritt bidrag till bröllopsresan, upplevelser etc.?
  • Rufsas

Men med kuvertavgift är det en fast summa och dessutom sänder det signalerna om att man inte har råd med festen. Bröllopsresan är ju mer en "present" och alla lämnar valfri summa. Dessutom går det att göra roligare saker för gästerna (typ köpa landets valuta, skriva vad pengarna ska gå till på resan etc.). Det känns snålt helt enkelt att ha kuvert för festen. Inte alls samma sak att önska sig bidrag till resan. Men det är ju vad jag tycker.

• Rufsas

Ja, som jag försöker förklara tycker jag att det känns som att man egentligen inte har råd med festen. Bröllopsresan kan man ju bestämma efter hur mycket pengar man får. Vad är det du inte förstår att jag menar? Du får göra precis som du vill, men jag tycker att kuvertbröllop är oförskämt. Basta.

Svar på tråden Kuvertbröllop?