• Tessanoliki

fråga om mat och servering

VI kommer att ha vår bröllopsfest på en restaurang (slutet sällskap) och den huvudrätt som serveras kommer att vara grillad oxfilé med tillbehör. Min tanke var att grilla alla 40st likadant, dvs medium. Kocken tycker att de kan ta upp "beställning" på hur man vill ha den grillad. Men jag är rädd att det tar sådan tid. Hur skulle ni gjort?

Är det bättre om serveringspersonalen serverar vinet ur flaskor eller att de ha brickor med färdigpåfyllda glas? Man kommer att få välja mellan vitt och rött vin. Flaskorna kommer inte att kunna stå kvar på bordet eftersom vi har betalat för ett glas till förrätt och ett till efterrätt, vill man ha mer vin/öl så får man gå till baren och köpa själv.
    De som vill ha öl eller läsk istället för vin får säga till vid serveringen.

• Svar på tråden fråga om mat och servering
  • S2011

eftersom ni skall vara på restaurang så får man väl verkligen hoppas på att de har professionellt folk i köket; och med det sagt så tror jag att ni mycket väl kan låta göra som kocken föreslagit. om ni känner er oroliga över detta - prata med kocken och be denne redogöra för hur man planerar att servera sällskapet och hur lång tid man tror att det kan tänkas ta från första till sista tallrik.

vad gäller vinet skulle jag definitivt råda er att servera ur flaska. dels ser det mycket trevligare ut och dels är det också till hjälp för serveringspersonalen, som slipper balansera runt stora brickor med "färdiga" glas som riskerar att skvimpa över.

• darkHorse

Jag uppfattar det som att ni bara är 40 st och då tycker jag absolut att personalen kan gå runt och fråga hur man vill ha sin filé. Det går ändå relativt snabbt och är ni fortfarande oroliga för att det ska bli långtråkigt är tiden mellan förrätt och huvudrätt alldeles utmärkt för ett tal eller liknande. Dock tror jag ni kommer se att det inte är något prebolem och att tiden bara flyger iväg :)

Håller med S2011 ovan om att servering ur flaska är att föredra; snyggare, enklare, mindre risk för spill. Personligen hade jag inte velat balansera runt med en bricka med glas.

• Tessanoliki

Nu är det också så att restaurangpersonalen inte ville att vi skulle ha ngn lek mellan förrätt och huvudrätt just för att de skulle kunna ha koll på hur biffar skulle vara och för att de ville ta upp beställning på dryck, istället för att gå runt med flaskor.
    Är det en dum idé att i så fall lägga fram en lapp vid dukning där gästen får fylla i vilken dryck och hur denne vill ha biffen?
    Vi tyckte att det kändes enkelt att köra på medium och springa runt med flaskor.

• Kattpoet

Jo men alla äter inte medium. det finns folk som vägrar röra det.

Låt kocken göra som de anser är bäst, de är utbildade på det.

Svar på tråden fråga om mat och servering