Inlägg från: 20th century fox |Visa alla inlägg
  • 20th century fox

Kan man ha iris-blad i buketten?

Houdini skrev 2010-08-22 18:43:08 följande:
    Akleja är ingen snittblomma alls den dör på en gång nästan när man klipper den.
    jodå, den är mycket vanlig som snittblomma...sålde vi i flera månader på jobbet i våras.

Helt okej hållbarhet, typ som gerbera.

Och om man klipper blommor så dör alla av det så prova att snitta nästa gång!

• 20th century fox

ja, alltså.. allt håller ju mer eller mindre länge om man vet hur man gör...men känns inte som irisblad är det ultimata utfyllnaden för nybörjare.

har du ingen murgröna i trädgården? eller kärleksört eller daggkåpa?

• 20th century fox
    Drama Online skrev 2010-08-23 19:59:08 följande:
    Jag kom att tänka på iris eftersom de är gröna hela den perioden som var aktuellt och har lancettformade blad så jag tänkte att de kunde användas istället för texasgräs och liknande. För att få det att se lite proffsigt och nutida ut. Ni vet i bågar. Fästa med dekorationsnålar.
    De funkar nog utmärkt som dekoration som du beskriver istället för texasgräs. Men som utfyllnad tror jag inte de är ultimata, därav förslagen med kärleks ört osv, de täcker oasien bättre.
  • 20th century fox
    Flotten skrev 2010-08-22 22:51:02 följande:
    Alltså kan inte låta bli att lägga mig i, TS vill ha irisblad, mörkt gröna, långa smala o relativt styva  och det ni rekommenderar är kärleksört (köttiga blad) grågrönadaggkåpa(stora blad) grågrönamurgröna (rätt stora)mörkgröna stockrosor (stora luddiga) ljustgröna, ofta utsatta för rosrost tyvärr.Där är inget fel på bladen men tror ni att ni tänker samma typ av bukett?Ofta så är iris i trädgården tunnare än de man köper i butik, alltså mer som långa, lite bredare strå.Aklejorna har kanske varit utslagna helt när de togs in + att de där gamla sorterna är vanskliga, lättare med Pastellvarianterna och Barlow sorterna.
    TS ville ha något som fyller ut buketten från trädgården, antagligen för att få ner priset. Smala, långa saker fyller ju inte så värts bra....därav tycker jag irisblad inte var ultimat.
  • 20th century fox
    Houdini skrev 2010-08-22 22:34:47 följande:
      Kan det bero på att mina Aklejor var självsådda gamla blommor?Jag hade en trädgård där de äldsta delarna var runt hundra år,Och Aklejorna hade fått sköta sig själva i alla fall de senaste 30 åren.  Man visste aldrig vilka färger som skulle komma år från år och var de skulle dyka upp.Och de gånger jag tog in aklejor stod de bara några timmar innan de började hänga och dagen efter var de i stort sett döda.Hur är bladen från Stockrosor de är ju stora och vackra, hur hållbara är de?
    jag tror snarare det har att göra med tidpunkten för skörden. De får inte vara för utslagna och så måste du snitta dem snett med vass kniv och inte klippa dem. Men vissa sorter är säkert hållbarare än andra!
Svar på tråden Kan man ha iris-blad i buketten?