Inlägg från: Houdini |Visa alla inlägg
  • Houdini

Kan man ha iris-blad i buketten?

Akleja är ingen snittblomma alls den dör på en gång nästan när man klipper den.

• Houdini

20th century fox skrev 2010-08-22 22:04:58 följande:
    jodå, den är mycket vanlig som snittblomma...sålde vi i flera månader på jobbet i våras. Helt okej hållbarhet, typ som gerbera.Och om man klipper blommor så dör alla av det så prova att snitta nästa gång!

Kan det bero på att mina Aklejor var självsådda gamla blommor?

Jag hade en trädgård där de äldsta delarna var runt hundra år,
    Och Aklejorna hade fått sköta sig själva i alla fall de senaste 30 åren.  Man visste aldrig vilka färger som skulle komma år från år och var de skulle dyka upp.
    Och de gånger jag tog in aklejor stod de bara några timmar innan de började hänga och dagen efter var de i stort sett döda.

Hur är bladen från Stockrosor de är ju stora och vackra, hur hållbara är de?

• Houdini

Flotten skrev 2010-08-22 22:51:02 följande:
    Alltså kan inte låta bli att lägga mig i, TS vill ha irisblad, mörkt gröna, långa smala o relativt styva  och det ni rekommenderar är kärleksört (köttiga blad) grågrönadaggkåpa(stora blad) grågrönamurgröna (rätt stora)mörkgröna stockrosor (stora luddiga) ljustgröna, ofta utsatta för rosrost tyvärr.Där är inget fel på bladen men tror ni att ni tänker samma typ av bukett?Ofta så är iris i trädgården tunnare än de man köper i butik, alltså mer som långa, lite bredare strå.Aklejorna har kanske varit utslagna helt när de togs in + att de där gamla sorterna är vanskliga, lättare med Pastellvarianterna och Barlow sorterna.

Tack för att du svara, jag har även aklejor i min nuvarande trädgård men nu våar jag testa att ta in dom nästa år, och hmm om dom håller kan jag också tänka mig aklejor i en bukett. Det var min egen fundering om stockrosorna till mig själv.

Jag har ju två sorters irisar, en med smala tunna blad och en annan med lite bredare och har för mig att dom blade är flikiga. Trädgårdirisen Lila dom bruka jag plocka in och ha i vas. Men inte dom smala Irisen.

Svar på tråden Kan man ha iris-blad i buketten?