• StårBrud2011

ska jag ta mannens efternamn vid bröllopet eller efter resan när vi e hemma?!?!

vi tänkte åka på resan dagen efter bröllopet.. det blir en söndag..
    hur gör man?

ska jag ändra mitt efternamn efter vi kommit hem från resan?!
    för annars stämmer ju itnve efternamnet på passet om jag ändrar under vigseln?!

• Svar på tråden ska jag ta mannens efternamn vid bröllopet eller efter resan när vi e hemma?!?!
  • Kattpoet

Du måste vänta tills du kommer hem eller göra det i för väg annars kan du får problem med ditt pass.

• StårBrud2011

men då behåller jag mitt efternamn på hinderprövningen.. o så byter jag när jag kommer hem... tack för svaret

• Alorna

Kan man ändra sitt efternamn i förväg?

• StårBrud2011

Alorna skrev 2010-08-24 12:49:06 följande:
    Kan man ändra sitt efternamn i förväg?

låter konstigt iaf.. men vem vet..
    men man har annat att göra i förväg så blir bäst att göra det efteråt.. iaf för min del!!

• Kattpoet

Ja man kan byta i förväg, kolla upp med skatteverket.

• Alorna

Hade varit kanon om det gick att göra i förväg då jag behöver nytt pass inför thailandsresan i januari och sen gifter vi oss i augusti och ska då behöva skaffa ännu ett nytt pass. Inte jätteroligt direkt.

• StårBrud2011

Alorna skrev 2010-08-24 12:58:50 följande:
    Hade varit kanon om det gick att göra i förväg då jag behöver nytt pass inför thailandsresan i januari och sen gifter vi oss i augusti och ska då behöva skaffa ännu ett nytt pass. Inte jätteroligt direkt.

fast 7 månader i förväg låter ganska långt!!!

• anne på grönkulla

Du kan inte byta före vigseln, men du kan anmäla före vigseln och då börjar det gälla i och med att vigseln äger rum.

• StårBrud2011

Kattpoet skrev 2010-08-24 12:58:34 följande:
    Ja man kan byta i förväg, kolla upp med skatteverket.

o i efterhand med va!!!
    så när jag kommer hem kan jag bara gå in på skatteverket o byta?!

• Kattpoet

Ring skattekontoret, prata med den, de är kanon bra på att svara på alla frågor du har om detta.

• StårBrud2011

anne på grönkulla skrev 2010-08-24 13:00:40 följande:
    Du kan inte byta före vigseln, men du kan anmäla före vigseln och då börjar det gälla i och med att vigseln äger rum.

inte på Passet heller?

• Elize09

Det tar ju några dagar innan det nya efternamnet registreras. Bara namnet på biljetten stämmer med namnet i passet så är det ju inga problem. 

• anne på grönkulla

StårBrud2011 skrev 2010-08-24 13:10:09 följande:
      inte på Passet heller?

Jag förstår inte riktigt frågan?

Men nej, du kan inte få ett pass i ett namn du inte formellt heter. Först måste bytet gå igenom så det nya namnet står i folkbokföringen, sen kan du få ett nytt pass i det nya namnet.

• StårBrud2011

NU ahr jag pratat med skatteverket..

Man kan åka med sitt gamla pass.. för dem får inte papper på vigseln förrrens efter några dagar o sen tar den ytterliggare några dagar innan myndigheter o annat har det.. så man kan både åka i väg med det gamlsa OCH få komma hem igen..

• uppochhoppa

exakt, så gör vi, jag kommer anmäla på hindersprövningen att jag ska byta namn, men pass och biljett är beställd i mitt flicknamn, lagom till när vi kommer hem från 2 veckor lång resa är jag fru X i svenska register, men reser in och ut ur landet i mitt gamla namn - det som står på pass och biljett. Det syns ju inte någonstans att man lämnat in en blankett om namnbyte!

Svar på tråden ska jag ta mannens efternamn vid bröllopet eller efter resan när vi e hemma?!?!