• MoonGirl

Tänker ni brudar konservera er brudbukett?

Hej!

Jag vet inte om jag ska konservera brudbuketten eller inte. Jag ska gifta mig nu på lördag den 28/8 så jag måste bestämma mig senast imorgon. Det är både och... det är mycket pengar och frågan är ju om buketten blir bra när man konserverat den. Har aldrig sett en konserverad brudbukett. Jag ska röda rosor, några vita liljor samt texasgräs i min brudbukett. Frågan är ju om färgerna hålls länge? Det känns som att inom 10 år så kommer färgerna att blekas ändå, eller??

Det vore kul att konservera buketten, men det är så dyrt, 2800 kr tar de här i Västerås. Annars har jag tänkt att jag ska ta massor med kort på min bukett och bevara minnet så och sedan kan man ju rama in fotot med buketten.... det blir ju billigast så!

Vill bara höra hur ni andra tänker, är det några brudar här ute som kommer att välja att konservera era brudbuketter trots att det är dyrt?

• Svar på tråden Tänker ni brudar konservera er brudbukett?
  • eigollet

Nej, jag komer har minnen i ringen, foton och annat. Blommorna betyder nog minst för mig  faktiskt....

• KatjaB

jag skulle hellre ta fina bilder och göra en canvas av tex, än att konsververa den.
    Det är ju förstås en smaksak men jag är inte så förtjust i torkade blommor.

• passionsblomman

Mitt råd som florist är faktiskt att låta bli att konservera den. Jag tycker ärligt atlat inte att det blir ett resultat som är värt det jobb man måste lägga (det är därför det blir så dyrt) det tar mer tid än att göra buketten från början. Och du har rätt; småningom bleks färgerna ändå.

Vore det jag, skulle jag lägga pengarna på att få buketen proffessionellt fotad och dra upp bilder stora som tavlor. Kanske tom tre att ha i rad eller så.

Och sedan skulle jag hoppas att maken fattar att just de blommorna vore romantiskt att få på bröllopsdagarna framöver. Att verkligen väcka minnena med. Om och om igen. Jag tycker det är så himla gulligt ffa när gamla farbröder kommer in och köper till sina fruar det som var i brudbuketten.

• Optimia
    passionsblomman skrev 2010-08-24 17:17:23 följande:
    Och sedan skulle jag hoppas att maken fattar att just de blommorna vore romantiskt att få på bröllopsdagarna framöver. Att verkligen väcka minnena med. Om och om igen. Jag tycker det är så himla gulligt ffa när gamla farbröder kommer in och köper till sina fruar det som var i brudbuketten.

Å vad romantiskt och mysigt med gamla farbröder som kommer in och köper "sin frus brudbukett" år efter år. Här ska det hintas om den idén i framtiden  

Jag skulle nog inte satsa de pengarna på en konservering, sparar hellre de pengarna och får en ny, likadan bukett nästa år istället

• Sebastiána
    KatjaB skrev 2010-08-24 17:13:14 följande:
    jag skulle hellre ta fina bilder och göra en canvas av tex, än att konsververa den. Det är ju förstås en smaksak men jag är inte så förtjust i torkade blommor.
    Precis. Så tänker jag göra!
  • eigollet

Katja: Vilken kanonidé, det har jag inte haft en tanke på att man kan göra!
    Jag och karln är extremt dåliga på det här med heminredning och har i princip en tavla i hela huset. Har aldrig hittat något vi gillar, liksom. Men brudbuketten på något snyggt sätt är ju lysande!
    Tusen tack! :)

• eigollet

Och passionsblomman: Mycket mer romantiskt att få brudbuketten om och om igen, än att titta på något gammalt dammigt  ;) !

• passionsblomman

eigollet skrev 2010-08-24 17:29:50 följande:
    Och passionsblomman: Mycket mer romantiskt att få brudbuketten om och om igen, än att titta på något gammalt dammigt  ;) !

Ja! Och det är just att dra upp de där proffsbilderna på canvas jag också menar. Det kommer jag då själv att göra den dag det blir aktuellt. Närbilder på blommor är dessutom rent allmänt vackert.

• MoonGirl

Hej och tack för era svar! Jag har bestämt mig för att inte konservera buketten. Jag tänker be fotografen ta kort på buketten med våra ringar och sedan bevara den så.

KatjaB: Det var ju en jättebra idé att man kan göra en canvas i stället. Det blir ju jättefint!

Sambon har tyckt hela tiden att jag inte ska konservera brudbuketten, det var jag som var tveksam, men nu har jag äntligen bestämt mig. Skönt....

Ett par dagar till, sen blir jag fru!

• MoonGirl
    eigollet skrev 2010-08-24 17:29:50 följande:
    Ja, det håller jag med om!
  • fibobs

Här blir det också en stor canvas och hintar om kallor på vår Bröllopsdag ;)

• MoonGirl
    fibobs skrev 2010-08-25 11:27:11 följande:
    Här blir det också en stor canvas och hintar om kallor på vår Bröllopsdag ;)
    Fiiint
  • mica82

Åh vilken bra ifé att låta fotografen ta lite extra fina bilde rpå bara buketten och sen trycka up den på kanvas!

Moongirl! Lycka till med allt! Snart är det dags! :)

• Houdini

Jag sparade inte min bukett utan vi kom överen om en bukett med dom blommorna på kommande bröllopsdagen, enda problemet var att exet sällan kom ihåg att våra blommor var man tvungen att betälla någon vecka i förväg.
    Så det var inte många gånger jag fick den buketten inte.

Jag hade blåa nejlikor och vita fresior i min förra bukett

• MoonGirl
    mica82 skrev 2010-08-25 14:04:22 följande:
    Åh vilken bra ifé att låta fotografen ta lite extra fina bilde rpå bara buketten och sen trycka up den på kanvas!Moongirl! Lycka till med allt! Snart är det dags! :)
    Ja, det lät som en jättebra idé, då bevarar man buketten som den var så att säga. Torkade blommor är nog ingen höjdare....

Nu på lördag blir jag fru! när är det dags för dig?

• Lara C

Lite OT men jag kom att tänka på att morfar köpte röda nejlikor till mormor varje år på deras bröllopsdag. Strax innan den 60:e bröllopsdagen lade han en sådan bukett på hennes kista istället. Det var så väldigt fint och jag börjar gråta bara jag tänker på det.

Så, jag håller med om att det är bättre att fota den och hoppas på att få samma blommor på bröllopsdagen istället.

• Vi2alltid

Jag konsververade inte min, det blev nästan dyrare att konsververa den än vad den faktiskt kostade att göra!
    Har också tagit massa bilder som man kan göra allt möjligt med, Canvas är ju en jättebra idé! Det ska jag nog ta och göra :)

• passionsblomman

Lara C skrev 2010-08-25 18:19:20 följande:
    Lite OT men jag kom att tänka på att morfar köpte röda nejlikor till mormor varje år på deras bröllopsdag. Strax innan den 60:e bröllopsdagen lade han en sådan bukett på hennes kista istället. Det var så väldigt fint och jag börjar gråta bara jag tänker på det. Så, jag håller med om att det är bättre att fota den och hoppas på att få samma blommor på bröllopsdagen istället.

Jag tycker inte alls det är OT med tanke på ämnet att minnas sin bröllopsdag.

Detta är ett STRÅLANDE exempel på det jag brukar försöka förklara när folk börjar dilla om "men det är ju begravningsblommor2 om ena och andra sortens blommor.

Faktum är ju att vi OFTA väljer blommor vi vet att den som dött älskade eller som den förknippas med på endera sättet.
    Sannolikheten att favoritblommor hamnar i ens brudbukett är stor, och det är därför ingen dum gissning att den som dött gärna hade sett samm sorts blommor på sin kista/grav.

Jag tycker det är hur fin som helst!

• Syrinx
    Lite OT men jag kom att tänka på att morfar köpte röda nejlikor till mormor varje år på deras bröllopsdag. Strax innan den 60:e bröllopsdagen lade han en sådan bukett på hennes kista istället. Det var så väldigt fint och jag börjar gråta bara jag tänker på det. Så, jag håller med om att det är bättre att fota den och hoppas på att få samma blommor på bröllopsdagen istället.
    Åh så vackert! Jag blir ju tårögd av bara tanken, jag med. 

Passionsblomman - jag håller med! Dessutom tycker jag att nejlikor (som väl oftast är det som folk refererar till som begravningsblomma?) är jättevackra!

• Avellana

Ja vad fint, det är ju nästan så man får en tår i vrån här också!

Svar på tråden Tänker ni brudar konservera er brudbukett?