• Juni 2012

Gäster som inte dyker upp

Otroligt irriterande och tidskrävande när man måste tjata på folk för att få ett svar om de kommer eller ej.

Minns en gång för ett antal år sen när jag och mitt x skulle ha fest en kväll, vi städade, fixade, handlade dricka och snacks och grejade. Vi skulle bara vara ca 5-6 pers (jag, mitt x, ett kompispar + någon/några vänner till dem som vi knappt kände), men det var ändå något jag sett fram emot mycket. Nån knapp timme innan de andra skulle dyka upp så messar de att de inte kan komma.
    Mitt x ringer upp dem och frågar vad som har hänt?
    Nja... de skulle upp och jobba imorgon...
    Va? Har ni blivit inringda med så kort varsel? Båda två samma dag??
    Ja...jo...
    Jaha... Men... Är era arbetsplatser ens öppna i morgon (en lördag)?
    (mummel...)

Ljug trovärdigt om du ska ljuga.

• Juni 2012

En annan sak att fundera över är hur folk OSA:ar. Att få inbjudan i sin hand och glatt hotja: Åh, så roligt med bröllop! direkt innan de har hunnit kolla om de får ledigt från jobbet/barnvakt/annat, räknas det som ett JA till OSA:T? Hm.... Eller som min m2b´s morföräldrar, de OSA:de inte till min m2b födelsedagsfest. RIngde dem ett par dagar efter att OSA:at gått ut, frågade hur de skulle göra, svar: "Klart vi kommer! Det förstår ni väl?" Jasså...

• Juni 2012
    Dejli skrev 2012-01-05 16:45:46 följande:
    Det är ju trist med folk som inte svarar i tid eller inte svarar alls, eller allra värst - tackar ja men inte dyker upp. Då hade jag nog blivit förbannad på riktigt. Oförutsedda saker kan dyka upp och hända vem som helst, men ett telefonsamtal är ju verkligen det minsta man kan förvänta sig.

Men detta "svarar de inte så är de inte välkomna" har jag så svårt att förstå... har man inte bjudit folk som man VILL ska komma? Om de missförstått innebörden av svarsdatumet, trott att de svarat eller bara glömt bort det så är det ju klantigt och korkat, men om man vill att de ska komma, är det inte bättre att ringa och få ett ordentligt svar så man vet? Så man inte står där på bröllopsdagen, de tror att de tackat ja och så har man inte räknat in dem?

Det kostar ju inte mycket att några dagar innan OSA skicka ett sms eller så med "Hej, vi har inte noterat något svar på vår inbjudan. Nu är det snart sista dagen att meddela om ni kommer eller inte till vårt bröllop, så hör av er innan XX/XX.", så ger man klantiga/korkade/glömska gäster en chans att förstå att de inte varit tydliga nog...
    Vi skrev till de som inte svarat på OSA:t, men de svarade ändå varken ja eller nej. VI tolkade det då som ett ganska tydligt "nej".
  • Juni 2012

Om någon inte OSA:r, inte svarar när man påminner om OSA, men ändå står där i entrén till fesstlokalen, uppklädd och med present.blomma...? Hur gör man då? Oavsett om det är bröllop eller annat kalas.
    Man har inte planerat mat, sittplats eller annat för denna gäst med familj.
    Ber dem gå?
    Slänger fram några pallar på kortänden av ett bord och bjuder in dem, trots att maten inte är beräknad för dem?

Och hur gör man när man skriver en persons namn på kuvertet och personen OSAr att han kommer och vill ta med sig sin nya tjej (som jag inte ens visste existerade) och bägge sina barn? Bjuder 1, får 4 gäster. Hur säger man nej till det på ett snyggt sätt? Det är en mycket nära släkting.

Svar på tråden Gäster som inte dyker upp