• Chicita

Gäster som inte dyker upp

Jag hade ju lite problem med en tjej som jag först bad att vara tärna på mitt bröllop.
    Efter ett rejält bråk (på några månader) där jag tröttnade på att hon inte ens kunde googla fram en inspirationsbild på klänning och komma med mig för att köpa ett tyg och ta mått på henne... Så sa jag ifrån att hon fick komma som vanlig gäst.
    Hon blev gravid och började vela - nu ville hon vara tärna, men visste inte om hon kunde.
    Efter många om och men där jag sagt att jag tyckte att det var bäst om hon kom som vanlig gäst, i vanliga kläder - så ville hon nu att jag skulle sy kläder åt hela hennes familj (hon, hennes make och deras son + något till bäbisen "ifall den hann komma")
    Jag sydde till alla utom bäbisen.
    Sent på kvällen innan bröllopet ringer hon (eller vänta, hon skickade nog ett sms bara...) och sa att dom kunde inte komma. Hon hade ju inte fått barn och hon ville inte riskera att det hände något på mitt bröllop.

Till saken hör att om hon hade kommit till bröllopet så hade det funnits rum att gå undan i, till och med möjlighet att bädda ner sig om hon mådde dåligt och stänga dörren om sig. Hon hade varit mer än halvvägs till BB (nästan 2/3 av vägen) mot om hon hade varit hemma. Och det fanns en apotekare, en sjuksköterskeelev som precis gjort praktiken på BB, två undersköterskor och en massa mammor (mer eller mindre nyblivna) som hade kunnat hjälpa henne också...
    Och... Dagen efter kunde hon åka och fira sin mammas födelsedag, med massa gäster Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk}
    Men det var ju inte jobbigt på något sätt...

Behöver jag säga att hon inte står så högt i kurs hos mig i dag...
    Ska brodera på namn och dopdatum för båda barnen på dopklänningen jag sydde henne av rester från hennes brudklänning (som jag också sydde). Hon har berättat när och var dopet ska ske, men inte bjudit in oss officiellt.
    Om ingen inbjudan kommer så kommer jag inte åka dit heller. Skickar nog dopklänningen på posten om hon inte får arslet ur vagnen och kommer hit och hämtar den. Sen är jag klar med henne...

Så ja, det finns folk till allt.
    Man ska inte bli förvånad om folk inte beter sig som man förväntar sig.
    Vanlig hyfs och sunt förnuft verkar inte existera hos vissa Flört

• Chicita
    Jossen skrev 2012-01-04 19:57:46 följande:
    Chicita skrev 2012-01-04 19:45:18 följande:
    Jag hade ju lite problem med en tjej som jag först bad att vara tärna på mitt bröllop.
    Efter ett rejält bråk (på några månader) där jag tröttnade på att hon inte ens kunde googla fram en inspirationsbild på klänning och komma med mig för att köpa ett tyg och ta mått på henne... Så sa jag ifrån att hon fick komma som vanlig gäst.
    Hon blev gravid och började vela - nu ville hon vara tärna, men visste inte om hon kunde.
    Efter många om och men där jag sagt att jag tyckte att det var bäst om hon kom som vanlig gäst, i vanliga kläder - så ville hon nu att jag skulle sy kläder åt hela hennes familj (hon, hennes make och deras son + något till bäbisen "ifall den hann komma")
    Jag sydde till alla utom bäbisen.
    Sent på kvällen innan bröllopet ringer hon (eller vänta, hon skickade nog ett sms bara...) och sa att dom kunde inte komma. Hon hade ju inte fått barn och hon ville inte riskera att det hände något på mitt bröllop.

Till saken hör att om hon hade kommit till bröllopet så hade det funnits rum att gå undan i, till och med möjlighet att bädda ner sig om hon mådde dåligt och stänga dörren om sig. Hon hade varit mer än halvvägs till BB (nästan 2/3 av vägen) mot om hon hade varit hemma. Och det fanns en apotekare, en sjuksköterskeelev som precis gjort praktiken på BB, två undersköterskor och en massa mammor (mer eller mindre nyblivna) som hade kunnat hjälpa henne också...
    Och... Dagen efter kunde hon åka och fira sin mammas födelsedag, med massa gäster Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk}
    Men det var ju inte jobbigt på något sätt...

Behöver jag säga att hon inte står så högt i kurs hos mig i dag...
    Ska brodera på namn och dopdatum för båda barnen på dopklänningen jag sydde henne av rester från hennes brudklänning (som jag också sydde). Hon har berättat när och var dopet ska ske, men inte bjudit in oss officiellt.
    Om ingen inbjudan kommer så kommer jag inte åka dit heller. Skickar nog dopklänningen på posten om hon inte får arslet ur vagnen och kommer hit och hämtar den. Sen är jag klar med henne...

Så ja, det finns folk till allt.
    Man ska inte bli förvånad om folk inte beter sig som man förväntar sig.
    Vanlig hyfs och sunt förnuft verkar inte existera hos vissa Flört
    Det var stort av dig måste jag säga!! Jag hade aldrig i hela mitt liv hjälpt henne med något sen.
    Jag vill inte sänka mig till hennes nivå Flört
    Har jag lovat en sak så håller jag det...
  • Chicita
    CiaLia skrev 2012-01-04 20:53:11 följande:
    sådant här kan vara mycket irriterande och frustrerande. På vårt bröllop hade vi i stället turen att få in två extra oinbjudna gäster som dök upp lagom till middagen, utan att ens va med på vigseln. Lite sådära halvchockerande att se två gäster ordna sig var sin plats vid långbordet på ens stora dag. Tack å lov kastade jag ut dom efter en timme då mitt temperament tog över
    Det hade jag aldrig accepterat dock... Dom hade åkt ut med huvudet före - med en osande ed ringades i öronen Tungan uteOskyldig

Vi hade ju kunnat få lite extragäster vi också... Några av gästerna från brudparet som gifte sig efter oss var ju in i församlingshemmet där vi dukat upp för våt gästabud. Men det fick jag inte veta förrän senare under middagen när en av tjejerna som serverade berättade varför dom inte hade smitit iväg och kollat på bröllopet...
    Det ramlade in både ammande mammor och övrigt folk som gick runt och pillade på vår dukning, kollade programmen mm och uttalade sig om att vårt bröllop verkade bli roligare än det dom skulle gå på Cool
  • Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-01-05 14:33:24 följande:
    En annan sak att fundera över är hur folk OSA:ar. Att få inbjudan i sin hand och glatt hotja: Åh, så roligt med bröllop! direkt innan de har hunnit kolla om de får ledigt från jobbet/barnvakt/annat, räknas det som ett JA till OSA:T? Hm.... Eller som min m2b´s morföräldrar, de OSA:de inte till min m2b födelsedagsfest. RIngde dem ett par dagar efter att OSA:at gått ut, frågade hur de skulle göra, svar: "Klart vi kommer! Det förstår ni väl?" Jasså...
    Därför skickade vi ut en svarsblankett som skulle postas till oss Flört

Vi ville undvika allt sånt. Visst fick vi hjärtat i halsgropen ändå eftersom nästan alla svarade i sista sekunden (förutom dom som inte skulle komma, som våra föräldrar hetsade på att svara direkt). Och några svar kom först 2-3 dagar efter OSA hade gått ut. Men vi får skylla oss själva, vi hade inte tänkt på att det var nån röd dag där i samma veva som OSA-datumet
  • Chicita

Jag håller med Dejli
    Jag har också vänner som är ojämna i humöret. Jag är också en humörmänniska, men kanske inte så extrem. Bara jag får rasa av mig och badda ögonen så är jag fit for fight igen så att säga Flört
    Vissa människor räknar man bara med till 95% eller 50%, och man tycker inte sämre om dom för det. Däremot så kan det vara bra att få veta om personen kommer eller inte, utan att faktiskt behöva veta anledningen.

För mig så är det ju inte relevant om dina favoritskor gått sönder. Men det är relevant om vi ska behöva plocka fram iläggsskivan till bordet eller ett extrabord, eller om vi måste hämta ner extrastolar från vinden.

Att inte höra av sig och inte dyka upp kan vara typiskt för vissa personer, ibland vet man om att dom är såna och ibland är det ok.
    Jag tar hellre ett "jag kommer inte" från personen som jag vet har såna problem. Än ett "äääh det dök upp nåt - typ... kanske" från någon som dissar mig för något "roligare". Och som har gjort det förut.

• Chicita
    darkHorse skrev 2012-01-05 22:22:20 följande:
    Chicita skrev 2012-01-05 19:38:00 följande:
    Jag håller med Dejli
    Jag har också...
    Tack för de snälla orden. Mina nära vänner vet hur det ligger till och ger mig andrum när sådant här händer. Jag hoppas och ber att det ska gå bra när väl dop och större händelser börjar trilla in. Jag vill ju vara närvarande i deras liv!

Det är framförallt när det gäller bekanta som det blir lite knepigt. Ofta kommer man bra överens när man träffas och har gemensamma intressen, däremot blir man ju inte personlig med bekanta. Dessutom hör många av vännerna i de yttre kretserna till de som inte riktigt verkar förstå hur orken bara tar slut ibland. De studerar, jobbar extra, har barn och gud vet vad och det har liksom aldrig gått fel för dem någongång. Jag har faktiskt givit upp att förklara varför jag inte orkade följa med på en kryssning en gång, eftersom jag möttes av stirrande oförstående ögon av en bekant som menade att "det inte alls var ett måste och bara roligt".

När jag lyssnar på er låter det som att ett SMS där man meddelar att man inte kan komma ändå är att föredra. Jag ska verkligen försöka tänka på detta nästa gång. Nu låter det som att det är ofta, men det kanske är 2-3 gånger om året på senaste tiden som detta hänt. Jag har nog varit mest rädd för de följdfrågorna; "Varför?, "Har det hänt något?" eller att de ska bli sura för att man tackar nej på tok för sent. Kanske har tiden på BT med brudar som låter ilskan svalla över gäster som svarar efter OSA haft en negativ inverkan, vad vet jag?
    Ha alltid en plan B
    När det gäller kläder, smink, hår, transport...
    Då behöver du inte få den där paniken

Jag kan få värsta sammanbrottet om inte min garderob samarbetar med mig. Men efter att ha hoppat och studsat och slängt lite kläder i golvet så brukar det ändå lösa sig Oskyldig
    Min make är helt underbar här också, han har världens tålamod och han låter mig bli arg och rasa av mig innan han kommer och hjälper mig både fysiskt och psykiskt med att plocka upp kläder, knäppa i ryggen (om det är såna plagg) och komma med konstruktiv kritik...
    Men genom att ha 3-4 plagg att välja på som jag har kollat ut och provat i förväg så minimerar jag sånt. Och slipper den stressen.

Ett sms med "jag funkar inte i kväll, kan inte komma" räcker, dom vet ju vad det rör sig om även om dom inte vet om det var skorna som inte funkade eller om du tappade parfymflaskan Solig
Svar på tråden Gäster som inte dyker upp