• Aleta

Gäster som inte dyker upp

Chicita skrev 2012-01-04 20:33:42 följande:
    Jag vill inte sänka mig till hennes nivå Flört
    Har jag lovat en sak så håller jag det...
    Det hedrar dig verkligen!
    Att göra det du har lovat trots hennes dåliga sätt. Tummen upp för det! 
  • Aleta
    CattaH skrev 2010-11-02 11:10:20 följande:

Nästa gång jag skickar ut någon inbjudan ska det istället för osa stå : Svara om ni kan komma eller inte så fort som möjligt dock senast XX/XX. Har ni inte svarat så tar vi det som att ni INTE kommer. Ge ej muntliga svar till min man för han kommer inte ihåg vem som har sagt vad utan svara via mail till mig XXX@hotmail.com">XXX@hotmail.com. Har ni ej för avsikt att komma så tacka nej helst på en gång eller minst 2 veckor innan så vi hinner avboka maten och göra om bordsplaceringen. Vid senare avbokning sätt in 1000 kr/person på pg. 999999 då det är var det kostar oss att bjuda er. Varmt välkomna!

Du glömde:
    Har ni inte svarat så tar vi det som att ni INTE kommer. Vi kommer dessutom aldrig mer att bjuda in er till något igen. Ids ni inte svara så ids vi inte bjuda! {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag  har en borsdotter med familj som jag har bjudit till både det ena och det andra och varje gång har jag fått påminna om att OSA har gått ut. Bröllopet var sista gången jag bjöd henne till något. 
    Om någon frågar varför så svara jag att hon aldrig svara på mina inbjudningar och att jag därför har slutat bjuda henne - enkelt som så. 

Vi har även vänner som har plockats bort från inbjudningslistor efter flera gånger med "ickesvar" (vi har givetvis sökt dem och påminnt). 
  • Aleta
    Dejli skrev 2012-01-05 16:45:46 följande:
    Det är ju trist med folk som inte svarar i tid eller inte svarar alls, eller allra värst - tackar ja men inte dyker upp. Då hade jag nog blivit förbannad på riktigt. Oförutsedda saker kan dyka upp och hända vem som helst, men ett telefonsamtal är ju verkligen det minsta man kan förvänta sig.

Men detta "svarar de inte så är de inte välkomna" har jag så svårt att förstå... har man inte bjudit folk som man VILL ska komma? Om de missförstått innebörden av svarsdatumet, trott att de svarat eller bara glömt bort det så är det ju klantigt och korkat, men om man vill att de ska komma, är det inte bättre att ringa och få ett ordentligt svar så man vet? Så man inte står där på bröllopsdagen, de tror att de tackat ja och så har man inte räknat in dem?

Det kostar ju inte mycket att några dagar innan OSA skicka ett sms eller så med "Hej, vi har inte noterat något svar på vår inbjudan. Nu är det snart sista dagen att meddela om ni kommer eller inte till vårt bröllop, så hör av er innan XX/XX.", så ger man klantiga/korkade/glömska gäster en chans att förstå att de inte varit tydliga nog...
    Jag hör alltid av mig med ett telefonsamtal om det inte har kommit något svar alls.
    Då kan man reda ut vad som har hänt å en gång.
    Det skulle ju även kunna vara så att de aldrig fått inbjudan!

Men, om samma person gång efter annan inte svarar på inbjudningar från oss så slutar vi att bjuda dem.
  • Aleta
    Jossen skrev 2012-01-05 23:03:00 följande:
    Angående att svara efter OSA så kommer vi nog skirva något liknande "att inget svar vid OSA tar vi som att ni tyvärr inte kan komma". Jag kommer nog även vilja sätta osa ganska så lång tid innan bröllopet (inte för lång) för jag vill kunna planera utan att bli stressad. De som har ca en månad eller fem veckor typ förstår inte hur de hinner! Det är väldigt duktigt gjort!
    Det finns en nackdel med att formulera sig så, eller två...eller tre.
    Den ena är att man inte får in nejsvar och därför kan stå med väldigt många tomma platser. Kanske finns det andra man vill bjuda istället, den chansen missar man då.
    Den andra är att det faktiskt kan hända att inbjudningar kommer bort. Om man aldrig får svar så vet man ju inte...
    Det tredje är att då lär sig inte folk att svara. Man kommer säkerligen att ha fler tillfällen i livet när det ska bjudas och då är det trevligt om det fungerar och man slipper dessa frågetecken som hänger i luften.

Vi har börjat skriva:
    Om du redan nu vet att du inte kan komma, svara med en gång eller så fort som möjligt.
     Sedan skriver vi senaste datum att svara osv. Det är ju egentligen nejsvaren man vill ha in så fort som möjligt, för det är de som ställer till det i planeringen. (Och är tråkiga.) Vi bjöd in en andra omgång när vi hade fått några nejsvar. Jättekul att kunna bereda plats för några vi gärna ville ha med men var tvugna att inte bjuda från början pga platsbrist. 
  • Aleta
    Jossen skrev 2012-01-06 00:37:10 följande:
    Ja det är ju sant! Det hade jag inte tänkt på.
    Ni hade ju skrivt jättebra! Jag hade skrivit "svara gärna med en gång". Men det är ju en smaksak:)
    Vi har provat alla möjliga varianter i olika sammanhang.

Dessutom försökte jag få till någon slags gemensam nämnare vad gäller barnkalas eftersom ungarna delar ut lappar eller det läggs löst i brevlådor (ibland i fel) och det kan tappas bort eller glömmas i skolan t ex.
    Hälften av föräldrarna har:
    Svara om ni kommer.
    Den andra hälften har:
    Svara om ni inte kommer.
    Vi är de enda som har:
    Svara om ni kommer eller inte.  Vi har testat alla formuleringar vi kan tänka oss, men hälften av barnen svarar inte och av dessa ska hälften komma och den andra hälften inte...

Suck! Dags att införa lite mer vett och etikett i samhället kanske?Obestämd 
    Livet var enklare när alla hade samma regler. 
  • Aleta
    Jossen skrev 2012-01-06 00:59:19 följande:
    "Vi kräver svar, annars blir det betalbar"

Då skyndar sig nog folk att svara! 
Svar på tråden Gäster som inte dyker upp