• MissNina

    Vems Efternamn ska man skriva?

    Jag har ett mindre problem när det kommer till alla dessa inbjudningar som ska ut innom det närmaste halvåret.

    Jag ha vänner som bara är sambos och vissa är förlovade, men vems efternamn skriver man på inbjudan?
    Om man bara är sambos skriver man varderas efternamn eller mannens?
    Är man förlovad, vems skriver man då?

    Och ska man skriva lite finare tex Mr .... och Mrs ....?

    Glad för svar =)

  • Svar på tråden Vems Efternamn ska man skriva?
  • Niini

    Man skriver väl i allmänhet namnet på de som bjuds. Dvs bådas namn på kuvertet och alltid kvinnans före! :)

  • MissNina

    Ja på kuveret så e jag med, men på själva inbjudan tänkte jag på. Förlåt om jag va oklar :D.

    Ex: sambos:

    Linn Andersson Och Emil Svansson  Eller   Linn Svansson Och Emil Svansson?
            Är bjudan till                                                       Är bjudna till 

    Det va så jag tänkte. :S kanske verkar snurrigt...

  • NorthernTrekker

    Håller med ovan: skriv ut bådas namn (förnamn1 efternamn1 & förnamn2 efternamn2) och börja med kvinnans! Skriv bara ihop efternamnen om de är gifta, ex. förnamn1 & förnamn2 Efternamn.

  • NorthernTrekker

    De är inte gifta alltså?

    Hmm... på inbjudningskorten kan du väl bara skriva förnamnen kanske? Det blir lite personligare också?

  • Niini

    O vill man va lite mindre formell kan man ju bara skriva förnamnen på själva inbjudan :)

  • MissNina

    jag får väl ta och grubbla lite på denna :S

  • Janqvist

    Ja alltså, int kan du ju skriva Linn Svansson, om hon heter Linn Andersson? :) Klart du ska skriva de dom heter! :)

    Lycka till!

  • BlackWIngedAngel

    Sambos skriver man ju:


    "Anders Andersson och


    Berta Bertilsson"


    Gifta skrivs:


    "Herr och fru Anders Andersson" (eller bara Andersson, om de har samma efternamn)


    med barn:


    "Familjen Anders Andersson" (även här fungerar bara efternamnet om alla har samma)


    Vill man nu använda kvinnans namn istället, så får man väl applicera det på sammanhanget.

Svar på tråden Vems Efternamn ska man skriva?