• MissNina

Vems Efternamn ska man skriva?

Jag har ett mindre problem när det kommer till alla dessa inbjudningar som ska ut innom det närmaste halvåret.

Jag ha vänner som bara är sambos och vissa är förlovade, men vems efternamn skriver man på inbjudan?
    Om man bara är sambos skriver man varderas efternamn eller mannens?
    Är man förlovad, vems skriver man då?

Och ska man skriva lite finare tex Mr .... och Mrs ....?

Glad för svar =)

• Svar på tråden Vems Efternamn ska man skriva?
  • Kattpoet

Om du ska skriva lite finare på svenska så heter det Herr  och Fru Gnuggstett  om de är gifta.

Om det är sambos  så är  det Herr Gnuggstett  och Fröken Aspenlök.

I Sverige använder vi inte den engelska tittle  Mrs och Mr .

• BlackWIngedAngel
    Kattpoet skrev 2010-08-25 22:12:49 följande:
    Om du ska skriva lite finare på svenska så heter det Herr  och Fru Gnuggstett  om de är gifta. Om det är sambos  så är  det Herr Gnuggstett  och Fröken Aspenlök.   I Sverige använder vi inte den engelska tittle  Mrs och Mr .
    Vilka söta namn! ;)
  • Kattpoet

Kom inte på något annat....

• Optimia

Håller med om att du ska skriva både för- och efternamn på de inbjudna, åtminstone på kuvertet. Skriver du namnen i inbjudan räcker det kanske med förnamn? Jag/vi har fått inbjudningar med både för- och efternamn i själva inbjudan, och vi har fått inbjudningar med bara förnamnet (i inbjudan).

Jag skulle faktiskt bli lite sur om någon helt kallt "döpte om" mig till att ha sambons efternamn. Jag har ett eget namn och planerar inte att byta bort det.

Familjer kan man ju också skriva t.ex "Anders Andersson med familj".

Personligen tycker jag otroligt illa om formuleringen "Herr och Fru Anders Andersson", och skulle aldrig komma på tanken att skriva så på en inbjudan. (Alltså det jag ogillar är att man skriver mannens förnamn, att man skriver herr och fru Andersson har jag inget emot).

• ClaraH

Vi skriver förnamnen i inbjudan och allas fullständiga namn på kuvertet.

• anne på grönkulla

Optimia skrev 2010-08-26 08:00:08 följande:
    Personligen tycker jag otroligt illa om formuleringen "Herr och Fru Anders Andersson", och skulle aldrig komma på tanken att skriva så på en inbjudan. (Alltså det jag ogillar är att man skriver mannens förnamn, att man skriver herr och fru Andersson har jag inget emot).

Har själv genom åren fått en hel del inbjudningar till Herr och fru Sara Svensson (där jag då inte heter Sara Svensson, men herr och fru Mitt Namn - och min man heter nåt helt annat). Jag undrar alltid lite glatt ironiskt om jag är herr eller fru Sara Svensson och vem den andra personen är, som jag ju inte känner är.

• sun moon

Vi skrev fullständiga namn och efternam på båda på kuvertet.. om de nu heter olika i efternamn.

Inne på inbjudan skrev vi alla förnamn, även på barnen så att det inte skulle bli några missförstånd.  

• Optimia
    anne på grönkulla skrev 2010-08-26 10:36:45 följande:
      Har själv genom åren fått en hel del inbjudningar till Herr och fru Sara Svensson (där jag då inte heter Sara Svensson, men herr och fru Mitt Namn - och min man heter nåt helt annat). Jag undrar alltid lite glatt ironiskt om jag är herr eller fru Sara Svensson och vem den andra personen är, som jag ju inte känner är.
    Hehe Kanske avsändaren trodde att du är hermafrodit och gift med dig själv
  • weddinginlove

Vi skrev familjen XXX på kuverten. Var det två efternamn så skrev vi även där familjen XXX och YYY.

Svar på tråden Vems Efternamn ska man skriva?