• Pullan88

Ska vi FRÅGA svärmor eller inte?!

Alltså, denna frågan har jag på ett ungefär tagit upp i ett annat forum en gång. Men nu gäller det en fråga som vi ska i så fall fråga inom en vecka!

Så här är det. Svärmor är lite underlig ibland. Ibland är hon snäll/ibland lite tjurig.

Kort och gott. ibland vet man inte med svärmor men dom gångerna hon är snäll och trevlig kan vi prata hur länge som helst.

En gång sa svärmor såhär till mig (vi hade inte pratat om att gifta oss på riktigt då)

" Det är brudens föräldrar som betalar bröllopet, så har det alltid varit"

och detta menade hon riktigt allvarligt.. inte ett skämt alltså.

En annan gång sa hon (om sin andra son)

"Dom frågade inte ens oss om ekonomisk hjälp till bröllopet!!!!)

och var uppriktigt sårad över detta.

Några månader senare sa vi lite på skoj/allvar att vi funderar på att gifta oss, då sa svärmor:

"Nehe det har vi då aldrig råd med!"

= jag vet inte om det var ett skämt på allvar eller vad hon menade.

Nu ska vi berätta för svärföräldrarna att vi ska gifta oss i Juni,

Ska VI fråga om ekonomisk hjälp? Det hade ju varit skönt med lite i alla fall trots att vi kan klara det själva.. men hon verkade ju lite sårad över att hennes andra son inte ens hade frågat henne.

Vad tycker ni?

Tycker detta är jättesvårt.. Vet inte ens om hon blir glad över att vi ska gifta oss...

• Svar på tråden Ska vi FRÅGA svärmor eller inte?!
  • Pullan88
    pyrro skrev 2010-08-26 13:37:40 följande:
    När vi skulle gifta oss utgick jag från att vi skulle betala allt själva....allt annat var bonus! Jag skulle aldrig BE om pengar, ffa inte från svärmor. Jag trodde nog att vi skulle få hjälp. Mina föräldrar bidrog mkt mer än jag hoppats på, hans föräldrar var lite knepiga och sa "vi ska väl ändå betala för maten" när det kom på tal men sa aldrig nått konkret. Det slutade med att vi fick en del pengar av dom i present som täckte maten och på så sätt slapp vi ju att hon som föregående skrev skulle få för mkt bestämmande rätt Nä jag skulle ligga lågt och invänt dom!
    Men visst ,jag kan ju ligga lite lågt:)

Men självklart undrar man ju när svärmor blev ledsen och sa att hon VILLE bli tillfrågad om ekonomisk hjälp till den andra sonen.

Då VILL hon ju bli tillfrågad.. eller? :)

• pyrro

Det går ju att "fiska" lite utan att be rakt ut :)
    Ni kan ju prata om vad det kostar och vad ni ska lägga pengar på och så och ge henne en naturlig öppning om hon vill bidra!

• S2011
    Pullan88 skrev 2010-08-26 13:39:07 följande:
    Men det är ju inte SÅ jag menar.. förstår du väl?   Min mamma blev jätteglad över att jag ska gifta mig och erbjöd sig frivilligt direkt. Jag till och med protesterade lite och menade att jag skulle göra allt själv.   Svärföräldrarna har riktigt gott om pengar och det är därför vi HOPPAS dom vill bidra med en slant eftersom dom just sa "att dom var sårade över att dom inte blivit tillfrågade" Tycker inte alls det är något fel, det betyder ju inte att vi är några bortskämda snorungar för jag HADE tänkt betala allt själv.   Dock kanske jag inte hade haft råd med vin och sånt till utan bara läsk, vi tar detta som ett exempel, och svärmor ÄLSKAR vin. Det har hänt innan att hon erbjudit sig att betala vin och öl till en vanlig fest bara för att det ska finnas.. Så jag menar - hon kan ju erbjuda sig själv om hon nu vill ha lite extra till middagen. men självklart tvingar jag inte henne till det utan det gör hon som hon själv vill! Då blir det ett bröllop utan det där lilla extra och det bekommer inte mig. men det kanske bekommer svärmor ^^
    jag förstod hur du menade.

jag svarade bara med hur jag tycker och tänker kring just en sån här fråga.

jag tycker att det är fullt ok och acceptabelt att de är med och betalar om de själva erbjuder sig och om man själv tycker att det känns bra (man bör ju vara beredd på att en del har tendenser till att tycka sig ha rätt att bestämma till höger och vänster, som beskrivits av andra ovan).

jag tycker inte att det är ok att förvänta sig pengar (och jag är medveten om att ni inte förväntar er pengar).

jag tycker faktiskt också att det känns lite oförskämt att efterfråga pengar, men det är min högst personliga åsikt.

hur ni vill göra är självklart upp till er. välj den lösning som passar er bäst och som känns bra.

• ClaraH

I vår sitiuation frågade min mamma om det förväntades att de skulle bidra med något! Det här är mitt andra bröllop och förra gången delade mina föräldrar och dåvarande svärföräldrar på matkostnaden och eftersom vi båda då pluggade var det verkligen välkommet. Nu tjänar jag betydligt mer är vad de gör med sin pension, så jag hade verkligen inte för väntat mig något ekonomist bidrag. Givetvis sa jag att de absolut inte ska bidra med något, men det var lite rörande att hon frågade. De kan ju hjälpa till på andra sätt istället.

Till TS vill jag säga att det nog bara är att försöka känna av stämningen och om det inte känns rätt vid detta tillfälle kanske det dyker upp något senare.

• Princessan2010

:) Ni kan ju lägga fram det som att det skulle vara snällt om dem ville hjälpa till för att ni ska  kunna få det lilla extra på bröllopet.

Eller fråga om de kan hjälpa till med en specifik utgift exempelvis lokal eller mat och dryck :)

• Pullan88

Jag hade tyckt det var skönt med lite hjälp när jag nu studerar och har det lite kasst:)

Men jag har dividerat frågan fram och tillbaka nu och så här tror jag att det är:

- Svärmor sa ju att hon var ledsen över att hon inte blev tillfrågad om ekonomisk hjälp.

jag tror att det hela sitter mest i att hon inte ens fick veta det lite innan utan rätt som det var fick hon ett inbjudningskort samtidigt som alla andra släktingar.. tror det sårade henne lite att inte fått veta i förväg. Dessutom diskuterade dom aldrig bröllopet.

Vi ska berätta för svärföräldrarna nu till helgen en vecka innan vi skickar ut inbjudningskort. Dom kanske blir nog väldigt glada över att vi berättar för dom först i alla fall och diskuterar lite om hur vi har tänkt lägga upp bröllopet..

Då kanske dom själva känner att dom vill hjälpa till ekonomiskt om det är något dom tycker fattas över det vi har tänkt,

vi får ligga lågt och se vad dom säger och tycker först:) Och HOPPAS dom blir glada!!

• Optimia
    Pullan88 skrev 2010-08-26 14:18:39 följande:
    Jag hade tyckt det var skönt med lite hjälp när jag nu studerar och har det lite kasst:) Men jag har dividerat frågan fram och tillbaka nu och så här tror jag att det är:   - Svärmor sa ju att hon var ledsen över att hon inte blev tillfrågad om ekonomisk hjälp. jag tror att det hela sitter mest i att hon inte ens fick veta det lite innan utan rätt som det var fick hon ett inbjudningskort samtidigt som alla andra släktingar.. tror det sårade henne lite att inte fått veta i förväg. Dessutom diskuterade dom aldrig bröllopet.   Vi ska berätta för svärföräldrarna nu till helgen en vecka innan vi skickar ut inbjudningskort. Dom kanske blir nog väldigt glada över att vi berättar för dom först i alla fall och diskuterar lite om hur vi har tänkt lägga upp bröllopet.. Då kanske dom själva känner att dom vill hjälpa till ekonomiskt om det är något dom tycker fattas över det vi har tänkt, vi får ligga lågt och se vad dom säger och tycker först:) Och HOPPAS dom blir glada!!

Tycker det låter jättebra att berätta för båda föräldraparen innan ni skickar ut inbjudningarna! Då kan ni prata lite om upplägget; hur många gäster, kyrklig eller borgerlig vigsel, festen osv, och så kan föräldrarna erbjuda bidrag och/eller praktisk hjälp om de själva vill det.

Lycka till med berättandet, det går nog bra, ska du se!

• Pullan88

Ja, jag tror det är de som är grejen,

föräldrarna VILL nog faktiskt veta innan, annars kanske dom känner sig lite årade:)
    Så självklart ska vi berätta för svärföräldrarna i helgen!

Hoppas på positiv reaktion eller iaf neutral :)

• S2011
    Jag hade tyckt det var skönt med lite hjälp när jag nu studerar och har det lite kasst:) Men jag har dividerat frågan fram och tillbaka nu och så här tror jag att det är:   - Svärmor sa ju att hon var ledsen över att hon inte blev tillfrågad om ekonomisk hjälp. jag tror att det hela sitter mest i att hon inte ens fick veta det lite innan utan rätt som det var fick hon ett inbjudningskort samtidigt som alla andra släktingar.. tror det sårade henne lite att inte fått veta i förväg. Dessutom diskuterade dom aldrig bröllopet.   Vi ska berätta för svärföräldrarna nu till helgen en vecka innan vi skickar ut inbjudningskort. Dom kanske blir nog väldigt glada över att vi berättar för dom först i alla fall och diskuterar lite om hur vi har tänkt lägga upp bröllopet.. Då kanske dom själva känner att dom vill hjälpa till ekonomiskt om det är något dom tycker fattas över det vi har tänkt, vi får ligga lågt och se vad dom säger och tycker först:) Och HOPPAS dom blir glada!!
    låter som en bra plan, tummen upp!
  • Junibrud11

Jag tycker att du tänker rätt.
    När vi berättade att vi skulle gifta oss blev våra föräldrar mkt glada och vi sa bara att om ni känner för det så skulle ett litet bidrag vara välkommet (jag pluggar just nu så mycket pengar man ju inte) även  fast vi har pengar till bröllopet.
    Nu ville bägge våra föräldrar bidra med mycket mer än vad vi hoppats på!

Lycka till!

• sun moon

Hm, jag hade ALDRIG frågat om bidrag till vårt bröllop. Om svärmor blir sur i efterhand så får det vara så.. kan de inte erbjuda sig själva så får det vara.

Känns inte som att det är så idag att föräldrarna (eller brudens) ska betala. 

• Uppsalabrud2010

Vi utgick från att vi skulle betala för allt själva. Men mina föräldrar gick in och betalade! Men det var UTAN att vi hade frågat eller bett om det. Mina svärisar (läs min tråd Svärmor förstörde vår dag...) skulle vi aldrig ha drömt om att fråga, de hjälpte heller aldrig till med något och erbjöd inte något.
    Min åsikt är att om man inte själva har råd med festen så får man anpassa bröllopet efter sin budget och inte förvänta sig att andra ska betala för bröllopet.
    Tror inte att din svärmor är ledsen över att hon inte blev tillfrågad om din m2b:s brors bröllop. Vill man betala så säger man ju det!

Så summan av allt detta: Jag skulle INTE fråga!

• Eponine

Jag skulle sagt sahar, efter att ni berattat att ni ska gifta er: “Vi minns att du tyckte det var trakigt att inte bli tillfragad om hjalp infor (brudgummens)’s brors brollop, sa vi vill att du ska veta att om du vill bidra finansiellt till varat brollop sa ar du valkommen att gora det, men (bruden)’s mamma har redan lagt till lite sa vi fixar det mesta anda.”

• masz

vi tänker säga åt svärföräldrarna och mina föräldrar att vi önskar oss pengar/presentkort till bröllopet i julklapp.

Svar på tråden Ska vi FRÅGA svärmor eller inte?!