• Kinda

Blommor i kyrkan???

Det slog mej härom dagen (när vi träffade prästen) att vi inte beställt några dekorationer till kyrkan.
    Men hur viktigt är det egentligen?
    Tänker folk på att det sitter små buketter på bänksidorna?
    Vår florist (i Göteborg) ville ha 60,- per liten bukett och det känns som att 600,- för det är på tok för dyrt när vi ändå totalspräckt vår budget...

Hur gjorde ni?
    Hade ni blommor i kyrkan/kyrkgången och vad betalade ni i så fall?
    Vill bara kolla hur vanligt det är, och om vi gör en totalmiss om vi skippar det....

/Kinda

• Svar på tråden Blommor i kyrkan???
  • Cicci

Hej!

Vi bestämde oss för att skippa det. Jag tror inte folk tänker på om det är buketter där eller inte. Bara det är dekorerat vid altaret är jag nöjd.

Cicci

• Nynnar

Vi har beslutat oss för att strunta i blommor i kyrkan. Det brukar finnas en fin bukett på altaret, det får räcka. Håller med dig om att det blir ännu en post som spräcker budgeten... *ler stort* och den har vi spräckt för länge sedan!!!

• Anna-Panna

Kyrkan brykar ha blommor frmme på altaret ändå & jag tycker att det räcker. Så vi har inte beställt några blommor till kyrkan.
    /A

• hella

Förutom blommor vid altaret som kyrkan står för har vi beställt blommor till alla små vaser som står vid bänkraderna. Tycker det blir fint.

• ella035

Eftersom vi gifter oss i slutet på september så känns det som lite höst. Så vi ska dekorera kyrkan med rönnbär. Sen ska jag ha rönnbär i min bukett också.
    Prästen sa att vi även kunde ta in löv om de har börjat skifta i höst färger.
    Billigt , men fint!

• Fröken Smilla

Jag kommer bland annat att ha blå hortensia i min brudbukett så vi ska ha 10 stycken hortensia-bollar längst med gången (5 på varje sida). När vi sen är klara i kyrkan kommer min mamma att gå in och hämta dessa bollar och ta med dom till festlokalen där vi ska ha dom som borsdekoration. Blir billigare att utnyttja samma blommor till både kyrkan och festen. Som kostar ju 50:- styck!

• Kinda

Fröken Smilla:

Vad smart att "återanvända" blommorna. Så långt har jag inte ens tänkt! Det är ju jättesmart!
    Vi kommer då "bara" ha åtta små buketter i kyrkan, men det räcker säkert.

Tack för tipset!

• Monica

Vi skippade oxså blommor i kyrkan, för en ½ timme kändes det onödigt att slänga ut såå mycket pengar..

• ica003

Vi ska inte heller ha några. Men kanske, kanske finns det ändå blommor, för det ska vara en visgel till innan våran i kyrkan. Vi får väl se. Det känns inte som att detta är det viktigaste. Visserligen fint, men man får prioritera....

• Jema

Jag tycker aboslut inte att det är nödvändigt med blommor i kyrkan.
    På de bröllop jag varit på så har jag faktiskt aldrig lagt märke till blommorna eller ens kommit ihåg dom.
    Kyrkan är ju vacker i sig och behöver nödvändigtsvis inte dekoreras mer.

Själv kommer vi bara ha marchaller utanför och en massa levande ljus inne i kyrkan då vi har vårt vinterbröllop.

Lycka till!
    Jema

• Brödrosterskan

När jag gifte mig var det min blivande svärmor som blomstersmyckade kyrkan. Det var på våren så hon plockade påskliljor i sin trädgård till den blomsterbåge som man kan ha i vår kyrka. Sen plockade hon vit- och blåsippor till de små vaserna i bänkarna, det blev hur fint som helst! Inte måste man ha specialbeställda köpeblommor, alltid finns det ju nåt att använda i naturen.

• Septemberbröllop

I kyrkan är det ni och vigseln som är det viktigaste.
    Och kyrkor brukar vara fina som de är.

• Kinda

Brödrosterskan:
    Låter jättefint... Men inte får man plocka blåsippor...? ;)

Jag har bestämt mig för att köra på Smillas idé och ha samma blommor i kyrkan som till bordsdekorationerna.

Tack ändå för alla svar.
    Det verkar ju inte vara så ovanligt att skippa blommorna helt i kyrkan.

Svar på tråden Blommor i kyrkan???