• MåBra reporter

Är din partner lik din bror – få goodie bag!

Är din partner lik din bror till utseendet? Eller är du lik hans syster eller mamma? Jag ska skriva om att man ofta blir kär i någon som liknar en närstående utseendemässigt i ett reportage i MåBra. Det ska vara lättsamt, men ändå seriöst eftersom det finns forskning på det här området.

Så har du, din partner och brorsan/syrran/mamman lust att vara med på en fin bild i MåBra och berätta lite om er själva – hör av er. Ni får snygga bilder plus en goodiebag – och en kul upplevelse förstås.

Anki Sydegård

anki.sydegard@aller.se

• Svar på tråden Är din partner lik din bror – få goodie bag!
  • Yarrow

Haha, i början när jag och min man dejtade trodde en del att vi va syskon. Sen när min man skaffade skägg trodde blev det ännu värre för han blev så lik min pappa.

Jag tyckte mest det va roligt. Inte något jag själv tänkte på.

• Grodfrun

Vad grundar du "man ofta blir kär i någon som liknar en närstående utseendemässigt" pa?
    Att man faller for nagon som liknar en sjalv finns det ju forskningsrapporter om, huruvida dessa ar tillforlitliga eller ej har jag ingen aning om dock, men att man 'ofta blir kar i nagon som liknar en narstaende' har iallafall jag aldrig hort talas om.

• MåBra reporter

Hej Yarrow,

Din historia låter precis som en sådan jag skulle vilja ha med i min artikel. Skulle du och maken kunna tänka er att vara med (och kanske pappa också)? Som jag skrev handlar det om att ta en bild - som ni sedan får - och göra en kort intervju om varför du föll för din man (som du får läsa före publicering).

Hör av dig till mig på

anki.sydegard@aller.se

• Aeternum

Sånt här tycker jag är intressant, för det har jag reagerat på ofta. Att man ofta söker en partner som liknar ens bror/far eller mor/syster...

Jag och min svägerska är nog lite lika varandra, har jag alltid tyckt.

I våras när vi var i Sthlm på "miniklassresa" med vår äldste pojke kom min bror m familj till Globen för att hälsa på oss. Då trodde alla att det var min syster m familj som kommit =)

Min vännina och hennes sambo har verkligen äktenskapstycke - det syns på utseendet att de hör ihop. Och hennes bror, som bor granne med dem & har en väldigt nära relation till sin syster sa till henne när han träffat sin sambo och syrran ville veta hur hon såg ut svarade han: Hon ser ut som dig ungefär! Och det stämmer! Det var min första tanke när jag såg henne (trots att jag inte visste om hans kommentar!)

• MåBra reporter

Hej Aeternum,

Visst är det intressant! Jag tror de flesta av oss kan komma på någon som är tillsammans med en "kopia" av brro/far, mor/syster – se  t ex på prins Carl Philip och hans Sofia...

Tror du att någon av alla du räknar upp skulle kunna tänka sig att vara med i mitt reportage? Det gör inget om ni inte bor på samma ort – vi fixar separata fotografier.

Kontakta mig på:

anki.sydegard@aller.se

• Piiiip

Mamma och farmor blev oftast tagna för mor och dotter. De var lika i kroppsform, gester och beteende.

• Retrobohem

Min sambo är väldigt lik min pappa, utseende, kroppsform, stilen, intressen, folk tyckte det var väldigt komiskt när vi träffades. Men det kanske är det som får dem att komma så bra överens ;) Men de vill inte vara med i en tidning kan jag lova.

• Matildes

Inte för att jag vill vara med i ett reportage, men folk tror att jag och min mans syster är systrar! Själv har jag ingen bror, så svårt att säga att om min man är lik nån i min familj

• Heloise

Alla tror att jag och min man är syskon, vet inte riktigt hur jag känner inför det faktiskt, men det betyder väl att vi har äktenskapstycke kanske?

Men han är inte alls lik min pappa och jag har svårt att tänka mig att jag föll för honom för att han ser ut som mig

• cityalven

Jag har två familjer då min mamma och pappa skiilde sig när jag var två och ett halvt. Min pappas fru har barn sedan innan och min styvbror är 10år äldre än mig. Endå hade vi en nära relation när vi var små och vi kallar varandra för bror och syster trots att det är liiite mer avancerat än så. Så för ca två år sedan var jag och min pojkvän hembjudna på "den första middagen med pappas släkt" vi var ca 8 stycken med några kompisar till pappa och under den kvällen fick jag höra ca 3-4 gånger hur lika min pojkvän och min styvbror är.

Så man behöver inte vara biologiska syskon för att man ska falla för en människa som liknar det man är van vid.

• MåBra reporter

Intressant – men det är också vad experterna säger. Du blirlättare kär i någon som liknar en närstående. Det är precis det som mitt reportage i MåBra handlar om.

Anki Sydegård/MåBra

• Yarrow

Nämen, jag hade ju tänkt att maila. Haha. Snurrig som man är så glömde jag bort..

Hur har det gått med repotaget? :)

Svar på tråden Är din partner lik din bror – få goodie bag!