Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?
Senska kyrkan jag ville att vi skulle gifta oss i krävde 7000 kr o ytterligare 2000 kr om vi ville ha vår präst..
Jag är redan medlem i två olika kyrkor, jag är döpt o konfirmerad men är inte medlem i svenska kyrkan (vet ej varför eller hur det blev så). Min mor fick för sig att vi alla i familjen var medlemar men det var vi tydligen inte. Jag menar vi betalar o skänker till olika kyrkor.
Så prästen från Baptist/frikyrkan kände till prästen i området vi ville gifta oss på ordnade så att vi fick en annan kyrkan för 1000 kr.. Trist men ändå glad att vi fick något då lokalen/restaurangen låg en promenads avstånd från kyrkan.
Jag är troende men inte visste jag att jag måste vara medlem i varenda kyrka för att ens "tillhöra" den. Jag menar kyrka som kyrka oavsett protestantisk, ortodox, katolsk osv det är fortfarande samma religion i mina ögon.
Fick även reda på av en kollega att om en biskop eller patriark viger en så bjuder svenska kyrkan på kostnaden då det inte bara är en präst som viger en utan av någon högre i ledningen så att säga.
Då kunde jag lika gärna bett Karin, ordörande på kyrkorådet som vi känner, att viga oss så kanske vi skulle fått vigas kostnadsfritt i kyrkan vi ville.