• Chroma

Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?

Vi är inte heller troende, inte det minsta, men vi vill också gifta oss i Kyrkan.. dels för att det är tradition i vår familj dels för att vissa i min släkt är just troende.

Jag är döpt och konfirmerad i samma kyrka som vi nu ska gifta oss i, men jag har noll koll på om jag är medlem eller inte. Men det måste jag ju vara kom jag på nu i och med att jag inte har gått ur den, det måste man väl göra..eller? :) Vad krångligt allting blev nu.

Det jag vet iaf är att m2b inte är medlem, han är inte döpt och konfirmerad.

• Chroma
    Pullan88 skrev 2010-09-01 19:42:16 följande:
    Det enda jag hade tyckt var läskigt om jag inte var alls troende är att man faktiskt står och lovar inför gud att älska varandra.. det är ju liksom gud man står inför och bevisar sin kärlek ;)   hehe..det hade jag nog upplevt som en smula konstigt..   men hoppas det löser sig:) prästen jag pratade med sa att det kostade ingenting :)
    Jo men om det nu finns något uppe i det blå så tror jag knappast att han skulle bli förbannad över att vi lovar att älska varandra i hans hus så att säga, det är ju inte gud vi lovar att älska utan varandra.

Om det nu mot all förmodan skulle finnas en gud så tror jag att han är en förlåtande gud som vill alla väl.. inte en gud som skickar ner dig på grund av att du inte tror på honom.

:D Men,men.. vad vet väl jag.

Tack till BlackWIngedangel som fick rätsida på mitt mummel i tråden tidigare. :)

• Chroma

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-03 21:39:15 följande:
    ungefär som att gifta sig i en moské..... pullan88, jag tänker som du
    Jag tycker iaf att valet om var man ska gifta sig och inte är högst personlig. Och om jag och min m2b tycker att det känns bra, så ska vi kunna få ha det ifred utan en massa gliringar åt höger och vänster.

Är det inte svenska kyrkan själv som säger att kyrkan är till för alla? Eller har jag fel?

Pullan88 skrev 2010-09-01 21:54:44 följande:
    Man får ju tro vad man vill! :) Det jag säger är bara att jag själv hade nog känt mig riktigt falsk och väldigt obekväm att någon står och pratar om gud utan att man tror ett dugg på det.. men folk gör som dom vill! :)
Svar på tråden Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?