Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?

Pokaloo skrev 2010-09-03 14:50:39 följande:
    Jag är troende men inte visste jag att jag måste vara medlem i varenda kyrka för att ens "tillhöra" den. Jag menar kyrka som kyrka oavsett protestantisk, ortodox, katolsk osv det är fortfarande samma religion i mina ögon. Fick även reda på av en kollega att om en biskop eller patriark viger en så bjuder svenska kyrkan på kostnaden då det inte bara är en präst som viger en utan av någon högre i ledningen så att säga. Då kunde jag lika gärna bett Karin, ordörande på kyrkorådet som vi känner, att viga oss så kanske vi skulle fått vigas kostnadsfritt i kyrkan vi ville.
    Anledningen att de som tillhör Svenska Kyrkan inte behöver betala för vigsel är att de ju redan betalar genom sin kyrkoavgift, som går till att underhålla kyrkobyggnaden, betala löner och annat.

Tillhör du ett annat samfund så har du troligen rätt att utan extra kostnad vigas i det samfundets kyrkobyggnad av någon med vigselrätt inom det samfundet.

Att det skulle vara gratis att vigas i Svenska Kyrkans lokaler av en biskop eller patriark från en annan kyrka låter konstigt och inget jag någonsin hört talas om.

Jag märker här på BT att somliga (inte du, Pokaloo) inte riktigt har klart för sig att det finns många kristna samfund i Sverige och att Svenska Kyrkan endast är ett av dessa.

• Burre Präst
    Hoppe skrev 2010-09-04 19:02:05 följande:
    det verkar vara lite olika. jag har prelbokat två kyrkor, den ena är gratis och den andra kostar 5000 kr att hyra plus kostnad för organist.
    Är du medlem i Svenska Kyrkan? Tillhör båda kyrkorna Svenska Kyrkan? I så fall lverkar det lite konstigt.
Svar på tråden Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?