• Aleta

Ni som haft billigare bröllop, tips!

Köp begagnad klänning eller låna, det samma med kostym.
    Plocka en egen bukett vilda blommor eller rosor i någons rabatt.
    Dekorera med blommor ni plockat själva.
    Be vänner och gäster om hjälp istället för presenter. Vi hade t ex en tårtbuffé istället för bröllopstårta. Där hade flera gjort tårtor som de hade med sig, mycket fint och uppskattat.
    Kolla om det inte finns ringar i släkten som ni kan ärva eller köp begagnade på någon auktionsfirma typ Kaplans eller Lauritz. 
    Laga maten själva i form av buffé.
    Hitta en hembygdsgård eller liknande att ha festen i, helst där det redan finns porslin så att ni slipper hyra det.

Vi hade själva fest med 120 personer, vi hade tänkt laga maten själva, men min mamma tyckte att det blev för stressigt för oss och bjöd på jättefin catering inklusive personal som gick på 20.0000:-

Vi undanbad oss även presenter, men sa att om någon ville ge ett bidrag så fick de lägga i en skattkista vi hade ställt fram. En del la mycket, andra ingenting och det var precis som det skulle.

I vårt fall så har vi väldigt många musiker i bekantskapskretsen, så vi turades alla om att spela under kvällen.

Alkohol köpte vi på systemet, man får lämna tillbaka oöppnade flaskor om man har kvittot och har pratat med dem först. Vi räknade ut att det blev billigare än en resa till Tyskland.

• Aleta

Ja just det, inbjudningar kan man skriva ut på datorn på ett snyggt papper eller texta för hand själv.

Om man sätter igång att pyssla så blir det snabbt dyrt.

Ingen idé att lägga krut på fina kuvert heller, folk sliter bara upp dem och slänger. (Jag delade ut ett par inbjudningar personligen och såg med skräck på hur de behandlades.

• Aleta
    Kattpoet skrev 2010-09-05 14:42:13 följande:
    Jag har fått inbjudningen till medeltida bröllop i en toarulle.... ja, de rullade ihop inbjudan och tryckte in den i en toa rulle,dock hade rulle blivit klädd med  papper som såg ut som läder och sedan hade allt slagits in brunt paketpapp. Och med dagens datorer kan man göra mycke skoj saker själv.
    Kul idé!
Svar på tråden Ni som haft billigare bröllop, tips!