• anna1009

panik! bröllop nästa helg.

Vårt bröllop den 18 september har blivit helt bortglömt då min mamma gick bort i slutet på juli och för två veckor sen gick min m2b farmor bort. Nu har det blivit panik då allting har halkat efter!! Tanken var att ställa in bröllopet men nu fasen ska vi gifta oss för vår skull, och mamma skulle inte vilja något annat.

Men herregud maten!!!!!!! Tanken är en höstbuffé som vi gör själva. Så jag behöver tips tips tips på vad man kan göra, frysa in, värma upp osv. Eftersom vi har 80 gäster så vill jag att man ska kunna ta färdiga "portionsformar" då mycket mat blir så kladdig när alla ska plocka.

Nu vart det långt. Men jag hoppas att ni kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden panik! bröllop nästa helg.
  • ClaraH

Minipajer är bra portionsmat (man kan göra olika, t.ex. västerbotter, kantarell, ost-skinka osv. de går att frysa). Sen tycker jag det är Ok med pasta- och potatissallader med kallskuret om du inte lägger upp för mycket i varje skål eller fat. Då byter man bara ut faten när det tar slut. Ostbricka och kuvertbröd (ha även här mindre flera ostar som man byter ut).

När det gäller efterrätt är pannacotta bra att fördela i portionsformer, det finns hur många recept som helst på nätet.

det finns en hel del tips som har kommit upp förut om du kollar under Mat & dryck

• Sörön10

Hej! 

Beklagar verkligen era förluster! 

Om jag ska komma med tips så är det väl pajer jag kommer att tänka på! Om man skär upp dem i bitar och ställer dem på nåt fiffigt sätt blir det kanske inte så mycket massaker! De kan ju vara kalla och varma. Portionsformar är kanske jobbigt att få tag på? Om inte det funkar med små aluminiumditon. 

Små piroger med någon god fyllning? 

Lycka till och hoppas någon har bättre tips! 

• gelehallon

Be en vän att ställa upp och byta ut faten på buffébordet allt eftersom! (och serva i övrigt) Så har du helt fria händer med vad för mat du vill ha! Eftersom det är snålt om tid tänker jag...

• naturtanten

det kan faktiskt löna sig att fråga närliggande matbutiken vad dom tar för att ordna kallskuren buffé, behöver inte blir så dyrt som man tror! Ica eller coops delikatessdiskar brukar ha sådana man kan beställa. Dom kan även komma med bra ideer.

Annars o göra själv så är kallskuret kött som rostbiff och likande kan man lätt förbereda och bara duka upp.

potatisgratänger är med suveränt, se bara till att ha det i formar som håller värmen bra, alternativt fråga på catering efter såna värmehållningsfat.

andra förslag på efterrätter i portionsformar är vit chokladmousse, kan färgas i er temafärg med hjälp av karamellfärg om ni nu har ngn sådan..

"vanlig" chokladmousse är också gott!!

dessa kan serveras med ngra hallon på toppen och dekorera med citronmelliss, noblesse choklad är också snyggt och ser proffsigt ut i dekoreringsväg men går fort. 

stort lycka till nu med ert bröllopsfirande!!

• Kattpoet

Man kan göra tjärlknöl på   kronkotlett / kottlettrad utan ben, det funkar kanon och smakar mumma.

En favorit jag har på hösten är  hackat stek fläskt med hackade äpplen och rosmarin och sedan göra jag små knyten av smördeg med detta i.

• Uttan

Vart ska ni vara annars? Kan ju finnas billig catering med.!

• Ocean Bride

Om ni vill ha tex marinerade kycklingspett, eller med lax eller så så kan man ställa dem i avlånga små glas, eller så lägger ni upp på lite större fat som byts ut efter hand.. Går att frysa och lätt tina upp och ha kallt - behöver inte värmas..

Pajer som du fått som förslag är väl alla tiders.

Bröd och goda ostar är alltid uppskattat..

Skålar med fetaost, oliver, soltorkade tomater mm i olika skålar? Eller små små "portionsformar" som var och en tar själva?!

Lycka till och kom ihåg, njut! Folk är ofta mkt glada över att kunna få en uppgift och hjälpa till, ta vara på det så du själv kan njuta av dagen!!

• anna1009

Oj vad många tips! TACK!! Vi ska vara ute men det finns ett litet hus i närheten där det går att värma mat och kylskåp. Min m2b har fixat 2 killar som hjälper till att fixa runt servering osv.

Minipajer med västerbottenost lät superbra. Funderar på att göra dom nu i aluminiumformar, sen frysa, sen värma dom i ugnen och göra någon topping på mot slutet. Kanske svamp och äpple eller nått höstigt.

Funderar lite på sådana tunnbrödsrullar, en med lax och philadelphia och en med rökt skinka och philadelphia. Det går tydligen att frysa så det fungerar att göra nu idag.

Sen någon stor vanlig grönsallad,

Vit chokladmousse lät jättebra! Till de tänkte jag kanske ha stekta äpplen i kanel eller nått gott :) 

Tårta blir det senare på kvällen.

• anna1009

Jag har också en bekant som är jägare och jag har fått en massa vildsvinskött. Jag har en bit rökt vildsvin och ett flertal stekar, kan man göra något med de?

• Kattpoet

Om vildsvin steken är fryst kan du göra en tjärlknöl på den, vår kokbok har ett bra recept på det  och jag har i en äldre bok recept på salta äppleknyten  och potatis paj som passar till Vildsvin.

Svar på tråden panik! bröllop nästa helg.