Mardrömmar - hur bota?!
Jag blir GALEN.
Min sambo svänger in och ur sina depressioner. Idag ställde jag henne mot väggen för jag såg att alla hennes sömntabletter är slut, hon har ätit dem varje kväll i en månad. Så jag är ärligt inte alls förvånad över hennes ångest och skakningar. Det är helt enkelt abstinens.
Jag har själv varit missbrukare och är nu ganska hård mot henne. Hon får inte ta ut några fler tabletter, hon får helt enkelt ta konsekvenserna och hon får faktiskt ta tag i saker som att komma ut, röra på sig, äta rätt etc. Jag har redan satt upp ett schema och jag kommer ta tag i allt här hemma så hon kan ta det lungt, bara hon går sina promenader och äter när det är mat.
Men sen får hon de här sjuka mardrömmarna hela tiden. Hon vrider och vänder på sig, vaknar om och om på nätterna och gråter i sömnen, ibland vaknar hon skrikande. Det är pga dem hon började med sömntabletter och det är pga dem hon börjat ta dem så ofta. Hon får helt enkelt ingen sömn. Är sjukt trött hela dagarna och orkar inte med sitt jobb.
Terapi har hon gått i i flera år, hon hittar ingen orsak, inget vettigt skäl till drömmarna. Annars har hon problem med ångest och socialfobi och det har hon fått jättebra hjälp med från den hon var hos senast.
Nu ska hon säga upp sig, vi är i Norge och jag jobbar för att börja spara men nu blir det återigen så att alla pengar går till att försörja oss. Inte riktigt därför jag är 70 mil från all släkt och alla vänner.
Så nu vill jag ha alla tips ni har, vad ska vi göra med hennes mardrömmar? Jag är brered att testa vad som helst nästan.