Mardrömmar - hur bota?!
Oj, det låter jobbigt. jag hade väldiga problem med nattskräck, dvs att jag skrek och sprang runt mitt i natten. Jag gick i sömnen, bara det att jag i min sömngång hade dödsångest och bara skrek och skrek och försökte ofta ta mig ut ur lägenheten. Kunde även göra såna konstiga saker att jag gick upp helt lugnt, ställde mig i ett hörn och började gallskrika. min m2b var inte så himla glad kan jag säga.
Det tipset jag fick då som har fungerat väldigt bra för mig är att ta det lugnt när man går och lägger sig. inte se några läskiga filmer, inte tänka några läskiga tankar eller prata om otäcka eller skrämmande saker alls som man kan 'ta med sig' in i drömmarna. Man får bokstavligen talat bara tänka på regnbågar och ulliga moln den sista halvtimmen eller liknande. Speciellt när man ligger och håller på och somnar och är lite mellan världarna. Vill man inte tänka på regnbågar så kan man dra upp fina minnen som inte har några mörka sidor alls. Bara vackra fina minnen. Det tar ett tag innan man kommer in i det, det är lite ovant, men för mig har det fungerat helt och hållet iallafall.