Inlägg från: emelieochlinus |Visa alla inlägg
  • emelieochlinus

Vilken är den bästa grekiska ön och varför?

oj oj, det finns så många fina. Beror helt på vad du är ute efter.
    Min och makens favorit är Amorgos, en av öarna i gruppen cykladerna. Det är en ö med vacker natur, genuin grekisk känsla och stämning. Blåare vatten finns nog inte än havet vid amorgos. Filmen "det stora blå" (le grand bleu") spelades in där just pga detta. Det är inga paradis-sandstränder, utan mer klapperstensvikar som ligger vid dramatisk natur med berg som störtar brant ner mot havet.
    Vill du ha mer barnvänliga sandstränder så har jag massa andra tips, men vill du ha en mysig ö med genuin grekisk känsla så är Amorgos jättebra.
    Finns massor med bra greklandstips på www.kalimera.se som jag o min man använder flitigt till våra greklandsresor (har blivit 8 st genom åren).

• emelieochlinus

Ezna skrev 2010-09-10 22:11:25 följande:
    Visst vacker... men inte den bästa ön! Den är alldeles för stenig (inte sandstrand så vitt jag kunde se iaf nånstans på ön), sen är det den dyraste att leva på, då det är en lyxö för amerikanarna bland annat! Nä... Egina, Ios, Kreta... finns sååååå många fina öar! Älskar Grekland!!

Håller helt med dig ang santorini. Vidunderligt vacker utsikt vid havet (vid kratern som kallas kaledran) där solnedgången här fantastisk. Dock stor komers, typ varannan affär inne i stan är prålig guldaffär och där är så mycket anpassat för rika amerikaner så den grekiska genuina känslan infinner sig inte alls.

• emelieochlinus

TS: Vad är du ute efter? Party? lugnt ställe? Barnvänligt? sandstränder? vacker natur? Turistigt eller mer genuint grekiskt? Det blir lättare att rekommendera om du skriver lite mer vad du vill ha!

Svar på tråden Vilken är den bästa grekiska ön och varför?